Sidor

tisdag 30 juni 2009

Nu är kärran på verkstaden...

Lämna in bilen på en AC verkstad i Fittja i morse. Får se var domen blir. Har inte hört något än. Brukar inte bli billigt att fixa AC och byta drivrem så jag håller tummarna. Det blir väl till att äta nudlar och knäckebröd resten av året.
Var ute och körde en runda med Stefan Nilson efter jobbet idag. Det blev 2 varv runt Fiskartorpet. Körde på lite men det var inte max. Fick en varvtid på 9:28. Har inte vant mig vid Tune RH1 barendsen än. Det är grymt skönt i backarna men i skogen känns det nästan lite smalt ibland. Vet inte riktigt vad som känns bäst just nu. Får testa att köra lite mer skog med dom och se om jag vänjer mig. Det var ju ett gäng med år sen jag körde med barends sist.
Micke S och Stefan har ju kört race där några gånger och köttat på i 5 varv. Har för mig att Micke körde på 45 någonting och då var det lite blötare så där vet man vilken tid man ska ha för att köra bra.
Får dra dit någon dag och sätta några tider så jag vet hur jag ligger till. Planerar på att köra nu på torsdag runt 18:00 tiden så är det någon som vill hänga på så skulle det vara kul.

söndag 28 juni 2009

The bottom is nood hoppas jag.

Nu kan det inte bli värre hoppas jag. Borlänge gick skit då jag körde vilse och fick bryta, sen kom Lida där jag hade betongben och inte kunde ta i. Efter det kom Borås där min rygg tog helt slut. Sen har det varit massa arbete och annat strul så jag kom till Solleröloppet helt slut innan jag ens startat och går och blir avhängd vid 3:e bergspriset. Nu har äntligen solen tittat fram för en gång skull och det är varmt och skönt. Är taggad för att få köra på en snabb, torr och rolig banan som passar mig ganska bra.
Vad händer jo drivremmen till bilen går sönder lagom tills man kommit fram till Eksjö. Så i stället för att ladda inför tävlingen så fick jag leta efter en mek som skulle ha helgöppet. Inte så lätt i Eksjö direkt.
Hitta en till slut och Fredrik Edin var snäll och bogsera mig dit.
Dom hade inga delar men dom var snälla att ställa upp och fixa bilen om jag kunde få fram delar. Det var så klart ännu svårare än att hitta en verkstad. Vi kom dit efter 16 så allt hade hunnit stängt innom en radie av 20mil.
Det enda som var att göra då var att försöka hitta något som hade söndags öppet.
Så där gick min start åt helvete. Istället för att få köra en rolig bana i fint väder så fick jag sitta i en varm bil hela dagen. Skapligt kul.....NOT. Hade en liten förhoppning om att kunna hinna till Mekonomen i Tranås till kl 10 och sen ralla tillbaks och starta lite senare och försöka köra ikapp lite men det sket sig totalt också.
Dom hade bara spännhjulet, styrrullen men inte drivremen i rätt storlek. Så jag fick fortsätta till Jönköping för att få tag på den, jihoo där var den tävlingen förstörd också.
Nu är man hemma och har knappt cyklat en meter och är 4500:- kronor fattigare (med bensin boende startavgift och reparationer) så jag har inte haft någon höjdarhelg direkt, har knappt fått se solen när den äntligen var framme det känns bra...... Kan det ta och vända snart så jag kan få några bra resultat i år????....
Får ändå tacka Istvans Plåt & Lack Teknik på Järnvägsgatan 12 för att dom ställde upp med så kort varsel på en söndag och fixa bilen så jag kunde ta mig hem till ett bra pris med tanke på att det var helg.

torsdag 25 juni 2009

Tempopass vid Mällarhöjdsbadet och lite Tune trimm

Har trimmat Ghosten med ett par Tune RH1 barends. Har känt att jag behöver sträcka ut i backarna ibland men jag gillar att ha kort styrstam i skogen då jag får bättre kontroll och det känns skönare att sitta lite mer upprätt.

Har även sänkt trycket i framgaffeln för att få lite mer mjukare gång i skogen. Har känts bra hittills men det var lite ovant att ha smalare styre nu när barendsen tog upp lite plats.

Lyckades inte få med mig någon på hårdkörning idag då jag skulle testa setupen så det blev till att sprätta runt själv.

Har en bana vid Mällarhöjdsbadet som jag klämde av 3 varv på. Är jag snabb så brukar jag kunna ligga runt 6min på mina snabbaste varv som nuförtiden har varit det första. Förrut var jag seg i början och fick nästan alltid mitt snabbaste varv på slutet.

Tiderna blev inget att hurra över idag. 1:a gick på 6:19 sen 6:33 och sista gick på höga 6:44. Hade tänkt köra 6 varv från början men nu när solen äntligen tittat fram så kommer allt vanligt folk fram också så det blev mycket inbromsningar och jag ville inte ligga och kötta järnet när jag körde om heller så det gjorde en del extra på tiderna också. Drog vidare och körde ett par backar som skarvning i stället för dom sista 3 varven.

Idag har jag äntligen fått mina sista pengar för Ghost RT Lector Worldcup:en jag sålde förra året. Det var inte en dag för sent. Nu kanske jag kan unna mig något kul utanför cyklingen. Ska bli skoj. Eva sitter säkert och väntar på en finmiddag kan jag tro...;o)

onsdag 24 juni 2009

Backpass och lite skogskörning

Var ute och rasta MTB:n igår, blev 6 gånger upp och ner för Nybohovsbacken. Körde första 3 intervallerna i den korta branta backen och fick rekordtid på 1;44 sen blev det 1:52 och sista blev 1:55 och då hade jag syra som hette duga och flåsa som en gris. Känns att jag måste bättra på återhämtningen på något sett. Fick runt 1:20-1:30 i vila mellan dom intervallerna.
Sen bar det ut mot den lite längre men flackare backen. Där var jag grymt syrastum i benen efter den branta backen så det blev inte lika bra tider.
Första gick på 2:19 sen blev det 2:12 och sista drog jag till med 2:09, blev runt 2:30-3min vila mellan dom intervallerna.
Sen åkte jag till Stuvsta och drog en lite lugnare vända med Patrik Eklund och Kalle Bern i Gömarskogen, satt riktigt fint.
Idag blir det bara att rulla till och från jobbet lite lugnt. Nu när äntligen solen tittar fram och det är torrt och fint ute så var det dags att rasta min fina Ghost Race Lector SL på asfaltsvägarna.

söndag 21 juni 2009

Midsommarafton = psykbryt men grymt roligt ändå.

Varken Solleröloppet eller Soldarvi gick vägen för mig i helgen. På Solleröloppet tappade jag redan vid andra bergspriset och orkade inte ta mig tillbaka. Benen bara totalvägra att leverera. Hamna i en liten klunga på 4pers och vi körde på lite lugnt. Men vid sista langningen efter ca 90km så kasta alla in handuken, så även jag. Var inte direkt motiverad att köra ytterligare 92km själv i regnet. Korkad som jag var så anmälde jag mig till Soldarvi också. Kom dit skapligt trött i sista minuten efter att ha festat med polarna i Rättvik till kl 5. I vanlig ordning så hade jag fått vara fyllechaffis och skjutsa runt gänget till "Bowlinghallen" där dom skulle hålla låda på natten.


Soldarvi gick typ lika bra som Solleröloppet.... Starta längs bak och lyckades inte ta mig upp i fältet. Åkte runt som en jojjo där bak tills jag hade jagat slut på mig själv. Med mina trötta klubbor till ben lyckades jag bara hänga kvar i 8-9 varv av 20 innan jag blev avhängd och förnedrad. Men jag behöver inte hänga läpp för det. Tror det bara var runt 20 som kom i mål av runt 60 pers så jag var inte ensam om att bli frånåkt.

Då cyklingen inte gick bra så hade jag tur att jag hade gott sälskap att fördriva tiden med sen. Jag Eva och 11 pers till var på min kompis Niklas landställe i Gulleråsen.

Det var fullt ös från fredag till söndag där. Härlig grillning han vi med både fredag och lördag.
Ja det var damerna som tog hand om grillningen medans gubbarna såg på. Är det verkligen så det skall vara???

Något som gick varmt under kvällen var "Billabong" tror jag det hete. Någon typ av anordning som gjorde att man kunde få i sig dryckerna man hade med sig i en grymt snabb takt....

Det roliga var att det var mest damerna som ville testa den där fylleleksaken. Vad kan man dra för slutsatser av det egentligen???

På fredagskvällen när vi var på "Bowlinghallen" så var det ett band som höll låda ett par timmar.
Publiken var på gott humör och det var många som ville med och sjunga.

Niklas och Daniel är liksom jag biltokar och Daniel hade en Audi RS4 som vi tog ett varv med. Den flytta på sig ganska bra kan jag säga med sina 420 hingstar och fyrhjulsdrift. Tyvärr så tror jag fyrhjulsdriften åt upp ganska många hästar.

Fick även se lite "American muscels" på lördagen. Enligt rykten skulle den klara låga 11:or på stripen.
Vi blev såklart nyfikna och vile få höra på mullret så ägaren fick gå och starta upp den.
Var riktigt fin sång under huven kan jag säga. Men med många hästar så blir det mycket att mata också. Den sluka tydligen runt 2-4 liter milen beroende hur tung högerfot man hade.....

torsdag 18 juni 2009

Nu ska Koenigsegg ta över Saab

Undrar hur det kommer gå för Saab och Koenigsegg Group? Verkar ju nästan som det är klart med sammanslagningen nu. Känns lite lustigt om ett litet företag som Koenigsegg ska ta över. Hoppas att det går ihop. Då kanske det blir lite mer sportbil över Saab så man slipper uppgradera till styvare grejer för att den skall gå rakt när man gasar.....;o)
Hoppas dom här blir lika billiga som Saabarna är nu, kanske dags att köpa bil då???

Efter att ha hämtat bilen så drog jag och Eva iväg till Sollerön för att köra det 182km långa Solleröloppet på midsommarafton. Har blivit lite tradition dom senaste åren. Först åka till Sollerön och köra skiten ur sig sen dra till Rättvik med polarna och festa loss lite, kan det bli bättre?

tisdag 16 juni 2009

Nu måste jag få bukt med ryggen.

Jag lyckades få en tid hos Magnus Carlsson igår. Trots att jag var där redan i förra veckan så knakade det ganska rejält i ryggen när han tryckte till en.

Verkar som löpning och jag inte går ihop nuförtiden. Jag har inte sprungit organiserat sedan 2000 så det var ett tag sen. Kanske dags att börja igen....
Kan erkänna att jag inte är den största fan av löpning speciellt inte när jag ska släppa på en cykel också.

Efter jobbet idag så skulle jag till tandläkaren och laga några småhål. Jag skippade bedövningen för att slippa se ut som ett mongo när dom skulle borra på 3 olika ställen. Brukar aldrig ta bedövning i vanliga fall heller då jag inte tycker det gör så ont. Det som däremot gjorde ont var notan jag fick efter besöket. 3318 spänn skulle dom ha för 50min borrande vilken djävla timtaxa det är då.
Är det någon som vet någon billig och bra tandläkare så tar jag gärna emot tips????

På kvällen så var jag ute och rasta nya racern med CK Valhall runt Bornsjön. det blev 1 varv + lite vilda western därimellan. Det var den första riktiga hårdkörningen med Ghosten och det kändes bra. Jag låg långt framme hela tiden men var sällan längst fram men fick ändå täppa ganska mycket luckor. På slutet drog jag en del och tänkte trötta ut mig ordentligt så jag gasa på till botten av sista backen för att se om jag orkar hänga på när dom börjar spurta. Gick inte överdrivet bra direkt, blev helt syrastum och tapade hjul och fick segla in själv dom sista metrarna. Tänkte att jag måste få in ett pass med den innan Solleröloppet så jag vet hur den reagerar i kurvor, inbromsningar och hög fart.

Sen var det iväg till JET-macken i Fittja och vaska av bilen. Den ska in på service i morgon och styvas upp med Powerflex bussningarna som legat ett tag och dammat i klädkammaren, sen åker den nya krägningshämmaren på också lagom till midsommar. Då måste den se proper ut. Fan vad skönt det ska bli. Fick tvätta avloppet när jag kom hem också då det inte rann igenom så snabbt som det brukar, kan säga att jag fått en del gjort idag hoppas det lugnar ner sig snart.

söndag 14 juni 2009

Ymerracet och Borås CA ytterliggare en helg som inte gick vägen

I lördags var det Ymerracet som skulle köras. Det hade regnat en hel del under veckan så det var lervälling som hete duga.Banan var ganska tungkörd och småteknisk men inga riktigt stora backar så jag hade förhoppningen att kunna köra skapligt bra i alla fall. Starten gick och Joakim Lyth gick lite överraskande upp i ledning. Jag hade planerat att ta det lite lugnt i starten för en gångs skull för att se om jag kunde hålla lite längre. Gunnar och och Ola körde om så jag försökte hänga på då Joakim hade fått fel spår i leran tillsammans med mig. När dom sen drog på tillsammans med Johan Axelsson så orkade jag inte hänga på. Jag körde sen med Stefan Norlin och Teamkompisen Johan Östblom.
Kände att min rygg inte mådde bra av springbackarna i leran. Tappa både Johan och Stefan. Sen tvärdog jag. Tappa motivationen helt och min rygg tog helt död på mig. Det var inga snabba rappa steg när jag skulle springa utan det var sega släpande steg när jag skulle försöka fösa fram mina klubbor till ben. Det märks att jag inte sprungit regelbundet sen 2000. När jag väl kom upp på cykeln igen så vek sig bara benen under mig. Hade inget tryck alls. Jag kunde knappt hålla styrfart och jag blev omkörd av i stort sett alla. Dom 2 sista varven hade jag 138 i medelpuls. Det är fan var jag brukar ha på distanspassen. Det blev mitt sämsta resultat i en XC cup i H30. Känns inte allt för muntert då dom sista veckorna har gått skit. Gick ut på kvällen med Eva och tog en 3-rätters på Jensens och försökte glömma allt. Idag var det Borås XC som skulle avklaras. Nu hade det äntligen torkat upp så det nästan var snustorrt. Var en ganska stenig och småteknisk banan.Det började med en skapligt lång och seg backe
sen var det en rolig utför och en tvärt vänster sen kom en grymt brant backe som tur var inte var så lång. Efter en snabb utför så var det en till ganska lång och seg backe som var ganska stenig på slutet. Sen var det en rolig utför följt av lite slingrande grusväg innan man varva. Banan var riktigt rolig och ganska snabb. Joakim tog starten idag igen men sladda ur när vi skulle upp i backen.
Ola körde om tillsamans med Arneqvist sen kom jag. Vi körde på sen kom Gunnar och gasa om. Lyckades inte hänga på men tog rygg på Ola. Vi körde på ganska bra men på sista backen av 2:a varvet tyckte Johan Axelsson att det gick för långsamt och gasa iväg. Jag hade inget att ge sen började Ola gasa på lite och försvann han också. Låg sedan där i ingenmansland och försökte hålla fart. Jag började känna av ryggen ganska ordentligt igen på dom tekniska partierna. Jag kunde inte stå upp utan fick sitta ner hela tiden bland dom steniga partierna och det tycker inte jag är så skönt när jag kör stelt.
Tappa flytet lite i skogen då ryggen vek ner sig men jag lyckades hålla skaplig fart ändå. Ut på sista varvet fick jag syn på Tobias och Johan och gjorde ett halvhjärtat försök att försöka täppa luckan. Ryggen sa tyvärr ifrån så jag lyckades inte köra ikapp. På målrakan kom även Joakim Lyth ikapp mig och spurta ifrån mig. Lite surt nu blev jag nerpetad till en 6:e plats och fick inte vara med på prisutdelningen men så går det när man är svag.
Nu måste jag försöka få till min rygg ordentligt så jag kan börja ta i igen. Resultat från helgen hittar ni här för Ymerracet och här för Borås CA.
På vägen hem så tog vi en tur till Mats och Karin i Linköping och tog en middag. Fick gulla lite med deras 7månader gamla Tyra. En riktigt trevlig liten prick. Hon var hur lugn som helst trots oväntat besök.Vi tog en promenad och köpte oss en riktig efterrätt. Både Eva och jag tog en bägare med 3 kulor. Tänkte att det blir lagom med lite glass som avslutning på dagen. Men skit vilka jättekulor man fick dom var stora som tennisbollar. Var proppmätt efter det. Sen tog vi adjö av Mats ,Karin och lilla Tyra och rulla vidare hem. Eva fick ta rodret och körde hela vägen hem.

fredag 12 juni 2009

Kiropraktorbesök, nu är jag uträtad

Igår var jag iväg till kiropraktorn Magnus Carlsson för att räta ut ryggen lite gran. Hade haft känningar både i ryggen och höftböjaren under Lida Loop så det var dags att få det tillrättat.
Var nog någon cm längre när man gick därifrån för det knakade en del när han tryckte ut en....;o)
Hoppas att det fick bort mina stela ben och framförallt höftböjaren som jag hade problem med under Lida Loop. Det var inget som gjorde ont men det kändes som kraften inte gick ner där den skulle.
Ny bär det av till Borås för 2 dagars tävlande i Kalas XC Cupen. Med ny rygg och skapligt utvillade ben så hoppas jag på kalasben då dom 2 sista helgerna inte har gått som jag hoppas.
Eva och jag rallar ner direkt efter jobbet och jag hoppas hinna köra banan innan jag går och lägger mig, det är ju en bit ner.

onsdag 10 juni 2009

Nu har skatteåterbäringen kommit.

Ja det var skönt att få lite stålars över, har varit ont om det den sista tiden då jag har fått ligga ute med en del. Men det mesta försvann ganska snabbt igen.
Det var nämligen dags att ge lite kärlek till bilen också. Jag hade köpt Powerflex bussningar till den förra året som jag inte fått på än då meken som skulle göra det inte var den bästa så det blev aldrig gjort, betallt kunde han ta men inte göra jobbet.
Men nu är det dags för service och då tänkte jag sätta på dom samtidigt, så nu kommer det bli styvt både fram och bak.
Har även lyxat till det med en ny krängningshämmare från EXD.
Det var deras 22mm jag slog till på då det kan bli lite väl stötigt med 25mm speciellt då jag kör en del längre sträckor till och från tävlingar. Vill ju inte vara helt sönderskakad när jag kommer fram......
Fint som fan, nu kommer bilen inte behöva 2 filer när man gasar. Den kommer gå som en go-kart i kurvorna och dom som sitter bak får nästan ha njurbälte på sig....

Den ska bli klar lagom till midsommar så det passar perfekt då jag ska upp till Sollerön. Sen blir det till att fira midsommar i Rättvik med ett gäng polare som också gillar snabba bilar så det ska bli kul.

Lär nog bli en och annan repa där uppe om jag känner dom rätt.
Nästan så att jag har lust att rasta kärran på banan någon gång.

måndag 8 juni 2009

Test av nya Ghost racern

Testade nya Ghost Race Lector SL idag för första gången. tog en kort tur till jobbet sen snurra jag runt lite med Jimmy efter jobbet. Fy fan vad skönt det var och sitta på en grym racer igen. Det kändes att i stort sett all kraft gick ner i backen. Ställde man sig upp och trampa till så bara flög den iväg. Inget flex och onödig kraftåtgång här inte, allt gick direkt ner i backen.
Då jag hade återhämtningsträning på schemat så blev det ingen längre tur och inte någon direkt hårdkörning heller. Blir svårt att säga hur den kommer bete sig när jag matar på riktigt ordentligt och hur den känns att köra under längre tid.
Men första intrycket var riktigt trevligt och det dröjer nog inte länge till innan jag ska få piska den ordentligt. Solleröloppet är nästa racertävling så där ska den få bekänna färg.
Hjälpte Jimmy att få ihop sin nya racer också. Han hade beställt en fin Race Lector Pro till sig själv.

söndag 7 juni 2009

Lida Loop blev fiasko för min del...

Idag var det 2:a deltävlingen i Långloppscupen. Det var Lida Loop så man kan säga att det var hemmabana för min del. Det är en bana som borde passa mig då det inte är så mycket backar + att det är ganska mycket roliga stigar.

Gick skapligt bra uppför slalombacken i starten men jag kände redan då att det var något som inte stod rätt till. Benen var superstumma och det hände ingenting när jag ställde mig upp och trampa. Det var mycket grusvägg i början så jag lyckades hänga på rulle ett tag men sen kom en liten halvbrant backe och då bara dog jag. Tommy från teamet kom ikapp och jag hängde på till slutet av första loopen. Sen kom ett skogsparti som brukar vara min specialitet men jag orkade inte kräma på där. Det blev kö och jag kom inte ifrån dom framför som körde ännu långsammare. Sen tvärrdog jag totalt. 2:a och 3:e loopen var bara en ren plåga. När jag inte ens kunde köra ifrån i skogen där jag brukar köra bra kändes det helt hopplöst. Benen var bara inte med mig idag. Kom med i en liten klunga på 3:e loopen som jag körde med in till mål. Det var en hel drös med H30 åkare där som jag helst ville hålla bakom mig då jag redan nu låg så dåligt till. Lyckades ta spurten bland H30 åkarna i den klungan med krampiga ben och kom in som 10 av 101 som kom i mål.

Blev nog ett av mina sämsta resultat någonsin i Långloopscupen. Nu ska jag gå och gräva ner mig och hoppas att jag får lite krafter till nästa vecka.
Här är resultat för dom intresserade.

fredag 5 juni 2009

Bygga hjul skola. Så här länkar jag ihop DT aerolite ekrarna med TUNE naven och Innolite fälgarna..

Ja då var det dags att bygga ihop allt. Jag gör det såklart själv så har jag ingen att klaga på om det skulle bli fel. Så här kommer en liten kort hjulbyggarskola.

Jag börjar med att sätta den första ekern i hålet brevid ventilen för att se till så att jag inte får ekrarna att korsa sig vid ventilen, kan bli jobbigt att få in pumpen annars.

Sätter sen den ekern på ytterkanten av navet och vrider den så att den blir vinklat från ventilen. Sen är det bara att ta varanat hål runtom i navet på yttersida till resten av ekrarna.
Dom ekrarna som är på yttersidan ska nu ha 3 ekerhål mellan sig på fälgen och det är oberoende av hur många kors man har på ekringen förutom solekrat då.

Då jag ska ha 3kors på mina hjul så sätter jag in dom ekrarna som skal vara på insidan av navet på resten av hålen som är kvar på samma sida som jag startade på. Jag vrider dom åt andra hållet och vid första korset som då är ekerhålet bredvid vid navet så ska den ekern ha 9 ekrar emellan sig innan den här ekern på insidan ska fästas in vid fälgen (gäller bara 3kors, vid 2 kors är det 5 ekrar i mellan som gäller).

Jag brukar inte sätta fast alla ekrar i fälgen till att börja med utan nöjer mig med att dra på ytterekrarna på ena sidan för att få lite stabilitet sen sätter jag in alla ekrar i navet så jag slipper böja dom så mycket när jag ska dra dom till fälgen sen.
Jag har även dragit ekringen så att ekrarna på utsidan av navet på ena flänsen inte går innanför erkrarna på insidan av navet. Blir snyggare så och så slipper man att ekrarna ligger och skaver mot varandra.

När det är dags för att sätta in ekrarna i andra sidan så är det bara att göra samma sak. Kom bara ihåg att ekern som vi startade med vid ventilen som var vriden från ventilen kommer att vara framför samma eker på motsatt sida så den skall sättas in i hålet i navet som är precis bakom den. Sen är det bara att forsätta som förrut.
När ekringen av hjulet är klart så kommer man till själva finliret. Dvs att spänna upp allt ordentligt så det blir rakt och fint. Jag brukar börja med att dra år alla nipplarna så att gängorna på ekern inte syns och sen 2-3 varv till så brukar det bli lagom spänt och relativt rakt redan från början.

Sen är det bara att sätta upp hjulet i riktstället och spänna upp allt. Enkelt förklarat så spänner man lite på motsatt sida av var fälgen buktar åt. Så går fälgen lite åt höger så spänner man lite på vänster sida. Sen beror det lite på hur fälgen går i höjdled också. Om fälgen går lite åt höger och samtidigt lite ifrån dig i höjdled så kan du i stället släppa lite på högra sidan.
Det är lite trixigt i början men går ganska fort när man vant sig.

När allt är rakt och fint så kan man massera ekrarna för att dom skall sätta sig ordentligt.
Jag brukar lägga ner hjulet på marken och trycka fälgen mot marken och sen vända på hjulet och trycka fälgen mot marken igen så båda sidorna får sitt (tryck inte för mycket bara, det ska bara svikta lite gran).
Oftast hör man att det knäpper i ekrarna när dom sätter sig. Sen är det bara att sätta hjulet i riktstället igen och se så allt fortfarande är rakt och rätta till det som kan ha blivit snett igen.
Sen är det bara att massera lite igen och kolla att det är rakt. Så lätt var det att bygga ett hjul.
Vad blev då vikten på dessa värstingar? Ja det blev 1112g, grymt lätt för ett helt hjulpar tycker jag.

torsdag 4 juni 2009

Nu har Tune naven och ekrarna kommit

Fick SMS redan igår från Cyclecomponents men tyvärr hann jag inte till Vivo innan dom stängde så jag fick hämta grejerna idag.

Julafton 2 gånger den här veckan kan det bli bättre??...;o)

Nu ska det byggas. Det blir 3 kors för min del då jag vill ha styva hjul så dom inte flexar så mycket när jag börjar leverera tryck i pedalerna.
Jag hoppas jag hinner få ihop dom till helgen så jag kan testa dom på Lida. Har ju en del andra saker att stå i också så det kan bli tight men det skulle vara skönt att ha ett par äckligt lätta hjul till Lida Loop.
Röda och fina nav blev det. Riktigt läckert och lätt.
Här har vi Tune Prince disc baknav 32hål på ynka 190g

och här har vi Tune Princess disc framnav 32hål på ynka 106g
Och så lite DT Aerolite ekrar på det på ynka 278g

Pedalerna till racen kom också, så här har vi ett par Look Kéo Carbon Ti pedaler som vägger in på härligt låga 193g.
Sen blev det ett par Tune RH1 Barends för MTB:n också som inte heller var tunga, ja vad sägs om 59g paret?
Det var all cykelporr för idag, kan inte klaga på materialet här inte, lätt och fint rakt igenom.

tisdag 2 juni 2009

Nu har den nya Ghost Race Lector SL kommit

Fick ett samtal från Jimmy idag, han hade den glada nyheten att min nya racer hade kommit och jag kunde hämta den på en gång om jag ville.
Sprang som en avlöning till tuben efter jobbet för att hinna till Jimmy och hämta härligheten. Som ett litet barn på julafton åkte jag hem och packade upp Ghost Race Lector SL:en ur kartongen och började sätta ihop allt.

Det var inte något man behövde byta på den här för att hålla nere vikten. Ritchey WCS Carbon komponenter på sadelstolpe, styre och styrstam med en Selle Italia SLR Carbonsadel gjorde sitt. Mycket carbon är det på den här jonnen.
och nya Shimano Dura Ace på bromsar,växlar och vevparti. Det andas kvalitet rakt igenom, Jag fick till och med skyddsklistermärken för att skydda ramen från skav av vajerhöljena. Vajerhöljena var till och me klippta i rätt längd från början och det har jag aldrig varit med om förrut.
Riktigt snygg blev den när den var klar. Ska bli riktigt kul att testa lite senare.
Med det här feta vevlagerinfästningen tillsammans med dom styva Mavic R-SYS hjulen så lär den hålla för en tjockis som mig när jag ställer mig upp och levererar lite watt utan att flexa.....;o)
Nu är det bara att invänta min order från Cyclecomponents som förhoppningsvis kommer senare i veckan där bla mina nav och ekrar till mina grymt lätta hjul kommer att vara + Look KéO Carbon Ti pedaler som jag ska ha till racern. Grymt lätt och fint kommer allt att bli.