Sidor

lördag 14 oktober 2023

Limma tubdäck

Idag blev det en riktigt slapp dag. Har varit lite trött då det gått i 190 den sista tiden.
Sov till kl 15 hade sen var det dags att hitta på något.
Vad passar bättre än att limma tubdäck en slappardag.
Jag hade ju lyckats kränga av framdäcket på Fristads Cyclocross weekend förra veckan och även bakdäcket hade släppt i korden då det blev ett abrupt stop sidledes.
Så det var lika bra att byta båda däcken.
Hade grundat med tejp och en första limning igår på både däck och fälg.

Blev ett till lager både på fälg och däck sen var det dags att sätta på däcken.
Det är alltid lite småpil att få däcket helt centrerat på fälgen men det blev ganska bra tillslut. Pumpade upp dem till 3 bar så de skulle fastna ordentligt.
Hoppas de kommer sitta ordentligt nu.

Det det blir en hel del krafter när man kör cross då man trycker ner cykeln i kurvorna mer än på landsväg och man kör med mycket lägre tryck.
På landsvägshojen när jag körde tub förut så tejpa jag bara då det inte är någon direkt risk att kränga av däcken där.
På crossen ska de klara att köras med 1,5 bar i däcken och att man trycker ner cykeln i kurvorna ordentligt.
Tejpen bygge upp lite också så det blir extra fäste.

Blev riktigt fint tillslut. 

Kör ni med tub eller klincher på crossen?
Själv är jag fortfarande fast för tub men börjar undra om det är värt det.
Oftast är hjulen lättare och man kan köra ett lägre tryck i däcken. Oftast är de hållbarare också då man inte har kanten på fälgen som kan gå sönder när man får genomslag.

Dock så är det ett djävla mek och byta däck och går däcket sönder under träning är det svårt att laga. Det är inte direkt att man vill köra runt med ett förlimmat extradäck i bakfickan heller.

Han med lite lätt träning på Monarken också. Blev bara ett rullpass på 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar