Var tunga ben idag. Körde 2st 3km men det gick riktigt tungt idag. Fick 11:38 på första och hela 12:16 på andra. Men något som var tyngre än mina ben var andningen.
När jag cyklar så brukar det kännas ungefär lika mycket i benen som i lungorna, men när jag springer så känns det som jag ligger på 20 vid andningen på den berömda borgskalan medans i benen känns det bara som runt 15. Tycker det borde vara tvärt om då jag inte är van vid att springa och inte har några löparmuskler.
Har fått grym träningsverk i benen förrut när jag sprungit men nu verkar det ha avtagit då jag kört några pass.
Hoppas kunna få till löppstegen lite bättre så jag kan ta i ordentligt och effektivisera det lite. Känns som jag springer ganska yxigt och oekonomiskt just nu.
En tanke angående löpträningen.. Jag håller på att läsa en MTB träningsbok skriven av Joe Friel(http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27821) om kvällarna. Jag har bara kommit 1/3 av boken änsålänge men där står det saker angående muskelfibrerna, och att dessa anpassar sig efter vilka typer av belastningar/rörelser som görs och av just den anledningen ska man inte träna löpning eller liknande då cyklingen använder en helt annan löpning. Så min fråga blir då, är det inte dumt att träna löpning, vilket jag antar är för CX säsongen, ifall man egentligen har MTB som prioritering? Jag kanske är ute och cyklar, men det är så jag har tolkat det jag läst hittills, det man förändrar i kroppen kanske hinner förändra sig tillbaks innan MTB säsongen startar?
SvaraRaderaEn annan fråga som är av helt annan karaktär. ;) Vad tycker du om FS vs HT på långlopp och XC tävlingarna? Det är ett par extra kg med att köra FS och mycket benkraft som går förlorad i bakdämparen, samtidigt får man ju lite hjälp över hinder och kan få trampa fritt där man med HT blir tvungen att bara stå.
Jag tror det kan vara bra att variera träningen lite både för att stärka kroppen och bli lite mer allsidig och för att hålla motivationen uppe.
SvaraRaderaDu tränar även den centrala kapasiteten då du får upp syreupptagningsförmågan som behövs i alla konditionssporter.
Så jag tror att det kan vara bra att variera sig lite i alla fall på hösten och vintern. Det är många som kör skidor på vintern när det inte går att cykla.
Angående HT eller FS så tror jag det beror lite på banan och åkstil. Jag har växlat mellan HT och FS vartanat år och vet inte riktigt vad som är snabbast. Det kan vara riktigt skönt på tekniska partier att bara kunna köra över allt och ta rakare spår och kunna ha grepp i tekniska uppförsbackar med FS lika skönt är det att ha en riktigt lätt och rapp HT som inte har lika mycket kraftförluster men som blir obäkvämare att köra på. De riktigt bra FS cyklarna är så lätta nu så har du pengar skulle jag nog sattsa på en sån i alla fall.
Det där med motivationen köper jag alla dar i veckan, oavsett om det inte är ultimat träning för cyklingen så är allt värt guld som kan hålla motivationen och glöden uppe. Det är nog så man lyckas hålla på med nånting i 10år eller mer utan att tröttna. :) Just konditionen har jag läst självklart är viktig men även att det inte är en avgörande faktor för MTB, och med tanke på hur mycket du tränar cykling så borde du redan ligga nånstans i toppen av vad din kondition kan prestera? Det jag hunnit med att läsa i boken hittills är hur mycket viktigare laktat tröskeln är.. Men, jag är långt ifrån färdigutbildad på dom här delarna, känns som jag är ute på hal is bara jag skriver ordet laktat. Ska lägga mig och läsa mer om detta när som helst!
SvaraRaderaVad menar du med "de riktigt bra FS cyklarna"? Jag har ju Cannondale Scalpel för 36'000(uppgraderad till full xtr) men den väger ju bly, 11.4kg, i aluminium versionen, man måste nog upp i alla fall 50k för att komma ner en bra bit på vikten. Sen går det självklart att bygga billiga tävlingshjul och dra bort ~450g för kostnaden av ~4000-5000kr, nytt styre/sadelstolpe för 2000kr och få bort en hel del. Men ska man lätta vevparti(200g) kostar det uppåt 5000-6000kr och då är man helt plötsligt redan uppe i dom där 50k. Jag har dock hittat en kontakt jag kan köpa Team versionen utav cannondale för ~50-60k istället för 80-90k, då direktbeställt från USA, men jag tycker den summan är lite väl mycket för mig oavsett.
Eller ska man kanske inte va så märkesfixerad? Jag har kört Cannondale sen jag köpte Ronnies gamla F1000 från '97 och det är svårt att kolla på annat, jag va inne på Specialized Epic för ~33k också, men det kändes inte rätt oavsett om cykeln är erkänt bra. Jag ser att du har många sponsorer och jag förstår att det tagit många år att bygga upp för att få den stöttning du har, där är ju inte riktigt jag än. :)
Vad fick du ge för ghosten, den går väl för nånting på 40-50k utpris, och väger?
Det jag menade med bra FS var egentligen bara en vanlig Marathon hoj som inte gungar så mycket när man trampar och eller har låsning till fram och bakdämpen.
SvaraRaderaDet viktisgase är att ha lätta och styva hjul. Rammen spelar inte lika stor roll så länge den inte gungar för mycket.
Det finns ganska många bra cyklar nu som inte kostar skjortan. Jag rekomenderar såklart Ghost då jag själv kör det och tycker den är lätt och bra, väger runt 10kg.
I de prisklaserna så brukar det inte finnas så dåliga cyklar utan det är mer vilken geometri och vad man tycker är snyggt som får avgöra saken.
Dåså, då är det ju inget fel på min hoj direkt, den är otroligt trampeffektiv för att vara heldämpad, jämfört med de få andra heldämpade cyklar jag provat då, de flesta är iofs AM cyklar. Jag kommer fortsätta köra en eller två säsonger på denna cykel, håller intresset kan det nog sen va dags för nått nytt och på den tiden lär jag ha lärt mig mer om mig själv och vad som passar.
SvaraRaderaGlöm det jag sa om löpning och att det skulle hämma cyklingen. Eftersom mtb säsongen nyligen är över är det bara nyttigt att träna lite mer allmänt! Jag har kommit längre i boken och insett det ;)
SvaraRadera