Sidor

lördag 22 oktober 2011

Scott Spark RC med DT Swiss XRC 950 29tums hjul

Jag har ju haft världens i-landsproblem om jag skall testa 29 tummare eller köra kvar på det gamla hederliga 26tum.
Jag tycker min Scott Spark RC 26tum har fungerat grymt bra och den har känts riktigt bra i skogen.
Men jag fick låna Pumpens Scale 29 tummare på Svealandsmästerskapen och tyckte den flöt på bra i skogen trots att det var en hardtail.
Efter mycket velande då hjulen är ganska tunga på en 29 tummare så blev det ändå beställt en Scott Spark RC 29


















Sen kom nästa i-landsproblem. Då hjulen original är ganska tunga så vill jag gärna uppgradera till lite lättare. DT Swiss har ju sina grymt fina XRC 950 T29. Kruxet var bara att de var ganska dyra och fanns bara i Tub.


















Men som vanligt så fick jag storhetsvansinne och beställde ett par idag. Så nu kommer jag få testa både 29 tummare och tubhjul till mountainbiken till 2012. Det ska bli riktigt kul. Just DT:s 29tums tubhjul tror jag blir överlägsna så länge jag inte får punktering. Det lär bli ännu bättre grepp och komfort än vad jag haft förut och fortfarande riktigt lätta.

Jag har ju kört tub på både min Scott Addict R15 och min Scott Addict CX.
Speciellt på CX:en så märker jag hur bra grepp jag har fått och mindre risk för genomslag jämfört med kanttrådsdäck.
Det som talar emot tub på mountainbike är att får man punktering så måste man byta hjul. Med vanliga Tubless kanttrådsdäck så går det att bara slänga i en slang och köra vidare. På CX spelar det inte så stor roll då banorna är så korta och inte så tekniska så det går att rulla in till tekniska zonen.
Det går inte lika bra på ett långlopp i mountainbike då det kan vara någon mil till den tekniska zonen och fungerar det inte med tätningsvätska får man helt enkelt börja knata.

2 kommentarer:

  1. Som tur är så brukar inte långloppen har några vassa stenkanter att förstöra sidoväggarna på, så då lär du inte punka heller. Du får se till att inte köra dom på träning i hellas bara så håller dom sig nog i bra form! :)

    SvaraRadera
  2. Ja i vanliga fall brukar jag aldrig få punktering så förhoppningsviss ska jag slippa det då dessa hjul ska vara ännu mer punkterinssäkra än tubless.
    Jo någon runda skall de allt få i Hellas också:-)

    SvaraRadera