Sidor

söndag 23 februari 2020

6h inkörning an nya Trek TopFuel 9.9

Idag blev det en ordentlig inkörning av min nya Trek TopFuel 9.9
Ett gäng ifrån MTB Täby och Fredrich skulle köra lite Enduro ute vid Hellas så vad kunde vara bättre än att testa den där.
Tänkte jag skulle få ett långt pass idag så jag cyklade ditt också och möte upp dem där vid 09:30.

Fredrich var vår guide idag och visade oss alla smultronställe runt Hellas med en massa stenar och rötter.
Jag har kört min Trek Procaliber med 100mm slag där framme och ingen dropperpost hela vintern här så nu blev det en riktig stor skillnad med 120mm slag fram och 115 mm bak plus en 170mm dropperpost.

Jag har aldrig haft en dropperpost förut på mina cyklar så det här var ganska nytt för mig. Har bara testat några cyklar några kortare rundor förut så jag har aldrig fått in känslan för det.

Nu körde vi på riktigt brötiga stigar emellanåt så nu fick jag verkligen hårdtesta den.

Det krävs ju lite teknik att få till det ordentligt om man ska vara snabb och effektiv.
Min simultanförmåga var lite sådär idag. I vanliga fall så brukar jag växla till tyngre växel när det börjar gå nerför. 
Nu fippla jag med dropperposten och glömde växla så jag fick trampa som fan när det var dags igen.
Glömde även höja upp den ibland.

Men shit vilken skillnad det var att köra utför med den.
Även geometrin på TopFulen kändes riktigt stabil. Den  har 2 grader flackare styrnvinkel än Procalibern och en 5,4 cm längre hjulbas men den har lika långt kjedjestag så det mesta sitter i att ramen är längre men har en kortare styrstam.
Det gjorde att den ändå känns kvick men stabil nerför.

Den är barnsligt kul att köra nerför med. Jag tog mig ner för backar utan problem som jag knappt kunnat cykla nerför förut.
Jag hade även inte tagit bort så många spacers vid styrstammen som jag brukar så den är ca 1 cm högre än vad jag kört med förut vilket gjorde den lite skönare utför.

Men den absolut största skillnaden var dropperposten. Att jag inte kört med en sån tidigare. Visst jag har varit lite av en weightweenie och har viljat ha det lättaste och en dropperpost väger ca 3 hg mer. 
Men jäklar vilken skillnad det var att köra med den. Nu kunde jag köra mycket mer avslappnat och på de riktigt branta partierna var det bara att luta sig bak och köra..
Den stabila geometrin tillsammans med dropperposten gjorde de tekniska partierna så mycket lättare. 
Men den känns fortfarande kvick trots de flackare vinklarna.
Det var inga problem att få den runt tighta kurvor.
Blir en helt ny dimension att köra med. Så jäkla kul, blev som barn på nytt.

När vi var klara i Hellas så fortsatte jag hemåt men tog ett varv till Fiskartorpet också för att köra Flowriden lite lugnt där också. 


Så grymt kul att köra idag. Alltid kul att köra med MTB Täby för då vet man att det blir riktig MTB körning.
Blev ett riktigt långt pass idag på 8 mil i stort sett bara skog och jag var ute i över 6 h. 
Känner att jag fortfarande har mycket att lära hur jag skall hantera dropperposten effektivt. Nu körde jag ner den i botten varje gång jag använde den och det kanske inte behövs alla gånger. 
Sen gäller det att kunna växla och använda den samtidigt och att få till precisionen när den skall ner och upp.
Men det kommer. Så här blev dagens runda.

Svängde förbi Cykloteket i Häggvik sen också. Nu när jag fått in höjden på styrstammen som jag vill ha den så var det dags att klippa bort kabelhärvan där fram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar