Sidor

torsdag 29 februari 2024

Då var Megamo Track AXS 00 raceklar

Nu fick jag till det sista för att göra min nya Megamo Track AXS 00 raceklar.
Har satt upp styret några mm för att få bättre kontroll utför. Har fixat till reglagen för dammarna och droppern så det blir lite mer ergonomiskt. 


Sen har 2 flaskställ åkt på och nya pedaler. Så nu är den raceklar. 
Ska bli riktigt kul och testa nu när jag gjort om cockpiten lite.

Hoppas kunna köra lite redan i helgen om det inte är för dåligt väder.

Han träna lite idag också. Blev 4 stycken 10 minuters intervaller på 95% av FTP och 5 minuters vila emellan.
Känns som formen börjar komma tillbaka lite efter alla småkrassliga dagar.

Lätt jobbpendling

Idag blev det lätt jobbpendling till Retune. Det känns som snön och isen börjar försvinna men jag körde med dubbdäcken på idag ändå. Till jobbet var det fortfarande lite småisigt längs Edsviken.

På hemvägen så var det mer sorbet än is så då hade man klarat sig utan dubbdäck.
Hoppas det kan bli lite plusgrader och sol nu så allt försvinner. Nu får det räcka med snö och skitväder.

onsdag 28 februari 2024

Då var rallyskodan servad

Då var det dags för den årliga servicen på rallyskodan så nu håller den förhoppningsvis ett år till utan problem.
Den har gott som en dröm hittills och det enda vi har gjort är att köra den vanliga servisen och bytt motorolja någon extra gång då och då.
Vi har haft den sen 2017 så den är inte superny men fortfarande riktigt fräsch och har alla funktioner som jag tycker är nödvändiga och lite till.

Har ju börjat titta på elbil men den här går fortfarande så bra och kostar inte så mycket då jag inte har några lån på den.
I nuläget känns det som det kommer bli riktigt dyrt om jag ska hitta någon likvärdig elbil så den här får nog rulla några år till om inget oväntat händer.

måndag 26 februari 2024

8x4 min på 95% av FTP på en måndag

Blev ingen träning igår och i morgon när jag brukar köra intervaller så ska jag vara på jobbet så jag tänkte att jag testar att köra idag istället.

Dagens pass skulle vara 8 stycken 4 minuters intervaller på 95% av FTP med 1 minuts vila emellan.

Trodde först det skulle vara 105% av FTP som det var förra veckan fast vi körde 3 minuter. 
Så jag var inställd på att det skulle bli grymt jobbigt. Tänkte 3 minuter var riktigt tungt på slutet och 1 minut till hade nog blivit över gränsen för mig.

Men på 95% var det lite behagligare. Pulsen började dock skena iväg lite på slutet och jag kände att återhämtning inte var den bästa. Pulsen han inte gå ner så mycket mellan intervallerna.
Men det var inga problem att hålla ut idag i alla fall, fick dock slita lite på slutet.


Skönt att det börjar kännas skapligt bra nu. Hoppas jag kan hålla mig frisk nu bara.

Blev ingen träning då magen tyckte annat

Hade tänkt köra min traditionsenliga skogsdistans med MTB Täby idag men min mage ville något annat.
Vet inte om jag fått i mig något konstigt för jag fick springa på muggen hela tiden.
Jag har varit småkrasslig ovanligt mycket det här året.
Kan vara en kombination av mycket och göra på jobbet och hemma så jag inte hinner återhämta mig ordentligt.
Den här helgen blev det nästan bara sova och nu känns det bättre igen.

Jag brukar alltid känna mig bättre av att träna så jag vill ju komma igång så fort jag kan.
Jag mår som bäst när jag får vara ute och röra på mig.



lördag 24 februari 2024

Ett lugnt varv på NICK spåret

Idag blev det en ganska slapp dag. Hade inga krafter eller motivation till att göra något egentligen. 
Jag vilade igår också så planen var att försöka få till ett lite längre pass.
Men jag stod och velade och bytte fram och tillbaka mellan dubbdäck och sommardäcken då vädret var ostabilt.
Kom inte ut förens 14:30 så det blev bara ett lätt varv runt NICK spåret.


Det var lervälling blandat med isgata så det var en härlig blandning.


Kände mig ganska seg i benen och det är en ganska stenig bana så helst vill man ha lite tryck i benen.
Jag hade tillslut valt dubbdäcken på och bland alla stenpartier fick man ta i lite mer för inte tappa moment och slira för mycket på stenarna.

Blev tillslut nästan 2 timmars cyklande och det fick räcka för idag.

Resten av dagen blev mest sova och slappa hemma då småttingarna var ute hos kompisar.

Formula 1 Drive to Survive

Ikväll blev det vila igen. Hade tänkt köra ett återhämtningspass när jag kom hem men jag fastna på jobbet som vanligt.
Kom hem runt halv 8 på kvällen och ville vara med familjen istället.
Blev en lugn TV kväll och vi såg på lite allt möjligt.
Sen fick jag se några nya avsnitt av Formula 1 Drive to Survive som kommit ut på Netflix.



Kul när man får följa förarna lite och inte bara de som är längst fram. 
Intressant och se allt runt omkring och inte bara på själva racet också.

fredag 23 februari 2024

8x3 min på 105% av FTP äntligen gick det

Ikväll var det dags att köra en repris på tisdagens intervaller som inte gick så bra.
Det var 8 stycken 3 minuters intervaller på 105% av FTP med bara 1 minuts vila emellan.
Jag hade vilat igår så jag hoppades jag skulle fått lite krafter tillbaka. 
Men jag har haft något som gjort att jag inte kunnat ta efter att jag varit sjuk som varit utöver det vanliga.

Men ikväll gick det äntligen bra och jag lyckades köra alla intervaller på den effekt som det skulle köras på.
Riktigt skönt och kunna ta i lite utan att känna mig helt stum i benen.

Får nog bli något lugnt pass igen i morgon för att återhämta mig.

torsdag 22 februari 2024

Blev lugnt igen idag

Blev vila idag igen. Efter gårdagens hårdpass så kändes det som det var dags att vila lite. 
Kände mig skapligt bra men det ska bli ett lika hårt pass i morgon så det fick bli vila idag.

Fastnade med PS5:an och Sniper Elite 5 istället.



Inte så ofta jag hinner spela men det är kul när jag väl får lite tid.

tisdag 20 februari 2024

Försök till 8x3 min på 105% av FTP

Ikväll skulle det bli hårdkörning stod det på schemat.
8 stycken 3 minutare på 105% av FTP med bara 1 minuts vila emellan.
Jag har ju inte riktigt kommit tillbaka efter min skumma förkylning eller vad det var för något jag åkte på.

Det gick bra i nästan 4 intervaller men sen dog jag igen. 
Jag brukar ju flåsa som bara den när jag tar i men nu var det i stort sett bara benen som var stumma.
Andningen var inte så farlig men pulsen drog iväg lite mer idag.
Hoppade över 5, 7 intervallen och på sista försökte jag köra hela men då gav magen upp istället.


Vet inte om jag blivit matförgiftad för jag spydde som en gris men sen kändes det helt ok igen.
Emilia har ju varit hemma med ont i magen så jag vet inte om vi käkat något som inte varit bra.
Vi har inte haft någon feber så förhoppningsvis så var det bara något tillfälligt.
Konstigt att jag inte kände något förens den sista intervallen.

Får se om jag vågar köra något lugnt i morgon igen.

måndag 19 februari 2024

Lugnt och finmiddag med Eva

Ikväll blev det vila som vanligt på måndagar. Brukar ta det lugnt då det oftast varit tävling eller ett längre pass på helgen.

På kvällen drog jag och Eva ut och käka lite. Småttingarna var hemma själva då de inte ville med.
Blev lite sushi. Satt riktigt fint.










söndag 18 februari 2024

Isracing

Idag skulle jag testa på ett lite längre pass igen. Benen har ju inte riktigt varit med den här veckan efter att jag varit sjuk.
Dagens i landsproblem var att välja cykel. Igår gick det bra att köra utan dubbdäck så jag var riktigt sugen på att ta Megamon.
Men det skulle bli minusgrader och det var blött igår så det fick bli vintercykeln.

Det var ett bra val trots allt för det var riktigt halt ute.

Det blev Erik, Rüdiger och jag som körde idag. Var riktigt fint ute och ganska hårdpackat på de flesta ställena.
Var en del isgator så det var riktigt skönt att ha dubbdäcken på.


Kände att benen fortfarande inte var på top men jag lyckades hänga med så det var riktigt skönt men jag fick kämpa ibland.

Lyckades få pyspunka i ett stenröse och dubbdäcken var supertunna så tätningsvätskan lyckades inte riktigt tätta.
Erik hade däckplugg som jag fick så jag kunde köra hem så det tackar jag för.
Skönt och komma ut i fint väder och få lite frisk luft, det behövde jag.

Blev nästan 3 timmars rulltid så det var inte så långt men det fick räcka för idag.




lördag 17 februari 2024

Lätt tur på Järvafältet

Idag blev det en lätt tur på Järvafältet. Känner mig fortfarande lite konstig i benen så det blev en ganska kort tur också.
Var skönt och komma ut i solen. Det var ett tag sen man såg den.
Trodde det skulle vara halare ute efter allt regn men det var en del snön ute. Då det var någon plusgrad ute så var det blött ute och inte så mycket is på de ställen som inte hade snö.


Blev dubbdäcken på ändå och tror jag fortsätter med det i morgon också då det ser ut och bli minusgrader igen så det är risk att det fryser på.


På kvällen blev det hemma med småttingarna och se på film. Eva var och hälsa på sin kusin Linda i Täby.

Vilodag idag

Idag blev det lugnt. Åkte till kontoret i Globen och jobba idag.
Resten av kvällen så blev det väldigt lugnt. Chilla med familjen och bussa med småttingarna.
Får se om jag hinner träna i morgon och hur benen känner sig. De har varit riktigt stumma hela veckan här.
Ser ju ut att bli sol i morgon så jag måste ju ut och få lite D vitamin.



torsdag 15 februari 2024

3x30 på 90% av FTP stod på schemat

Ikväll skulle det bli ett riktigt gnetpass. 3 stycken 30 minuters intervaller på 90% av FTP med 5 minuters vila emellan.
Jag har känt mig konstig i benen sen efter jag var sjuk.
Har inte haft någon kraft alls.
Ikväll gick det bra i 1,5 intervall men sen dog benen helt.
Jag var inte direkt anfådd men idag gick pulsen upp ganska ordentligt men benen ville inte alls.

Vet inte vad jag åkt på för något för så här jobbigt har det inte varit och köra på 90 % förut.
Just att det bara är benen som säger stop och inte andningen som brukar hänga ihop ganska bra i vanliga fall.
Jag brukar ju flåsa som bara den i vanliga fall.

onsdag 14 februari 2024

Alla hjärtans dag

Idag blev det lugnt. Efter gårdagens kollaps så bestämde jag mig för att ta en hel vilodag.
Det är ju alla hjärtans dag idag också så det passade bra med en vilodag.
Vi gjorde inte så mycket utan var bara hemma och åt middag och såg på en film hela familjen. Blev klassikern Dumma mig 2 på Netflix.



Skönt och inte göra någonting, det behövdes nog för och få lite återhämtning.

Kaos i benen idag

Ikväll skulle det köras 6 stycken 10 minuters intervaller på 90% sav FTP. Det är inte så fruktansvärt hårt i vanliga fall då man skall klara att maxa 60 minuter på 100% när man är i form.
Men jag vet inte vad som hade hänt med mina ben idag.
Fick inte upp pulsen direkt och jag var aldrig andfådd men benen gick inte runt. 
Lyckades köra 3 intervaller på utsatt belastning men sen klarade jag knappt att köra på effekten jag skulle ha mellan intervallerna.

Börjar tro att jag tagit tripla dossen av betablockerare för så här slut var det länge sen jag var. Blodsockret var heller inte lågt så jag undrar om det kan vara den långvariga småkrasligheten jag har haft också.
Men oftast brukar det vara lätt att få upp pulsen när jag inte tränat på ett tag men det gick inte idag.


För hoppas det går över till torsdagens intervallpass.

måndag 12 februari 2024

Lite hårdkörning

Ikväll blev det äntligen lite hårdkörning har ju varit småkrasslig ett bra tag så jag har inte vågat ta i ordentligt. 
Men nu kändes det bättre så jag gjorde ett försök.
Blev ingen tävling utan jag körde en kort groupride med Stage 1 Tour de Zwift 2024.

Tog det lite lugnt i början men ville hänga med någon bra grupp.
På slutet så ökade tempot och jag försökte hänga med gruppen jag var i.

Kändes helt ok i benen och jag kunde ta i ganska bra men hade inte riktigt det där riktiga klippet i benen.

söndag 11 februari 2024

Premiärtur på Megamon

Idag blev det äntligen premiärtur på min nya Megamo Track AXS 00.
Det var jag Peter och Tomas som skulle ut på en kort tur på Järvafältet.
Den kändes riktigt rapp på grusvägarna och med helt låsta dämpare så var det i stort sett som en hardtail då den är så lätt.
Av någon anledning så kändes den dock lite mer nervös än min gamla Trek Top Fuel trots att den har lite flackare gaffelvinkel (66,5 mot Treken 67,5) 

Längden till styret kändes helt rätt men den var lite lägre än Treken. Var lite ovant i början men efter att ha kört utför några tekniska partier så började jag vänja mig.

Var lite halt på sina ställen och Peter hade oturen att halka av stigen.

Jag upptäckte sen när det började bli brant uppför att jag borde läst manualen till AXS SL växlarna. 
Den ville inte växla upp de sista 4 kuggen utan att slå i kransen.
Jag hittade ingen B skruv som brukar finnas på vanliga växlar med vajer så det blev till att köra på tyngre växlar och lista ut hur jag ska meka med den när jag kommer hem sen.
Men första intrycket var riktigt bra annars. Den kändes grymt lätt och responsiv. 
Den gick riktigt bra i skogen och kändes lättmanövrerad. 
Får köra lite mer för att vänja in mig med den nya geometrin och växlarna. Men den känns riktigt snabb och stabil och på de tekniska partierna gick den grymt bra precis som jag vill ha det.

Tror jag hittade inställningen till bakväxeln när jag kom hem sen och hade laddat ner SRAM appen till telefonen och kört några inställningar. Testade runt kvarteret och det verkade fungera så nu är det bara att köra hoppas jag.


På eftermiddagen så var det gymnastikuppvisning som Emilia skulle vara med på.


Kul att hon gillar och gå på gymnastik. Bra träning för hela kroppen och Emilia för göra av med lite av all energi hon har.



Nu har Megamon fått pedaler och ett flaskställ

Blev väldigt kort träning idag också. Var påväg ut först efter mycket om och men. Hade problem med bakdäcket då jag fortfarande körde dubbat.
De har så tunna sidor så de får lätt rispor och jag kör tubless även där. Kom typ 1 km och det börja pussa längs fälgkanten av någon konstig anledning.
Pumpade upp det men tyvärr höll det inte länge.
Fick bli ett kort pass på Zwift i stället.

Tänkte jag skulle testa min nya Megamo Track AXS 00 i morgon om det är fint väder.
Hade inga pedaler eller flaskställ än till den så jag lånade ifrån min cross.


Är grymt sugen på och se hur den går. Har försökt få till sittställning så bra det går och ställa in dämparna med SAG och retur. Men det är ju först när man kör som man verkligen känner om det är rätt inställt eller inte.
Så nu hoppas jag på bra väder i morgon så jag kan ta en liten tur.

fredag 9 februari 2024

Äntligen blev det lite träning

Ikväll blev det äntligen lite träning. Jag hade känt mig helt bra igår kväll men när jag vaknade idag så kände jag mig fortfarande lite småkrasslig. 
Men det kändes bättre under dagen så jag bestämde mig för att testa att träna lite.
Värmde upp i 20 minuter sen körde jag bara 10 minuter på 90% av FTP.
Avslutade med att varva ner i 10 minuter. Kändes helt ok i benen men kände mig inte helt 100 ändå.


Får se om jag kan få lite sovmorgon i morgon och få vila ut så kanske jag kan komma ut en längre tur om det känns bra.

Börjar bli bättre men vågar inte träna

Idag började jag känna mig lite bättre men vågade inte riktigt börja träna än.
Tänkte det är bättre att ta en extradag så jag inte åker på något värre.
Har ju inte tränat på en vecka nu så jag börjar klättra lite på vägarna här hemma.
Men i morgon ska jag nog försöka mig på att träna lite.
Är ju grymt sugen på att testa min nya Megamo också.



onsdag 7 februari 2024

Halv sjukstuga

Jag var fortfarande lite småkrasslig idag så jag vågade inte träna. 
Jobbade på som vanligt då jag kände mig skapligt bra för övrigt.
Oskar har blivit lite hostig och snörvlig också. Hoppas det inte blir hel sjukstuga här nu.
Det är ju vabruari nu och många i Oskars och Emilias klasser har åkt på skit nu också.



tisdag 6 februari 2024

Blev lugnt idag

Blev ingen träning idag heller. Har snart inte tränat på en vecka.
Har känt mig lite småseg och krasslig men det bryter aldrig ut ordentligt.
Känner mig tillräckligt bra för att jobba men inte för att träna ordentligt.
Blev slappa framför TV:n på kvällen och se nya
Jack Whitehall Settle down på Netflix.


måndag 5 februari 2024

Då har min Megamo Track AXS 00 kommit

Idag kom min nya XC raket i form av en riktigt lätt och fin Megamo Track AXS 00. Det är Whatweride som har hjälpt mig att få fram den snabbt och fint här.
Stort tack för det. Skönt och ha den så tidigt på säsongen.

Den har snarlik geometri som min gamla Trek Top Fuel med en moderna vinklar för tekniska banor med en del utförsåka.
Det är 66,5° styrvinkel och 75,6° sadelrörsvinkel och en reach på 460 som dock är lite kortare än Treken med sina 470 i storlek L.

Livstids garanti på ramen var det också, det tackar vi för.


Framdämparen är en Fox 34 Factory StepCast Kashima FIT4 120 och bakdämparen är en Fox Float DPS Factory Kashima, båda med 3 läges låsning som går att sköta ifrån styret.

Växlarna är SRAM XX SL Eagle och sen ett par DT Swiss XRC 1200 hjul på det så det kan inte bli så mycket bättre.


Kraftmätare på det så jag ser hur mycket jag tar i och kan fördela kraften bättre.


Självklart så är det en dropperpost på det också så jag kommer ner för alla branta backar utan problem.


Den är riktigt fin, ska bli kul och testköra sen.
Blev nya lätta tubless incsert iform av Panzer XC 29
också så nu behöver jag inte vara rädd för punktering heller. Megamo:n är fulländad



söndag 4 februari 2024

Småkrasslig

Idag blev det väldigt lugnt. Hade börjat känna mig lite småkrasslig igårkväll efter Gokarten.
Jag satte ingen väckarklocka då jag brukar ha den vanliga distanspasset med MTB Täby. Tänkte det kunde vara bra och få sova ut om jag inte skulle känna mig bra.

Har i stort sett bara varit hemma och vilat och slappar framför TV:n. Kom ut ett litet tag när jag skulle cykla och hämta Emilia ifrån gymnastiken.

Har haft lite småhosta och varit lite snörvlig men det är inget som brutit ut ordentligt.
Får hoppas det försvinner tills i morgon så jag inte går runt och är halvsjuk och inte kan träna.

Vi satt och titta på Fredrik Lindström på kvällen. Riktigt rolig.


lördag 3 februari 2024

Elbilsmäsan Frinds Arena

Idag bar det av till Friends Arena med några kollegor på jobbet där Niklas Carving hade fixat biljetter.
Stort tack för det.
Jag har börjat titta mer och mer på elbil för att hitta en värdig ersättare till min Škoda Superb 2.0 TSI 280 när det blir dags.
Det har dock varit väldigt svårt. Det finns inte många bilar som är så stor och rymlig som Superben.

Elbilarna i den storleksklassen är fortfarande riktigt dyra också om jag ska ha likvärdig utrustning som jag har i min som har extra allt.

Det fanns många fina bilar som jag satt riktigt bra i där framme.

Dock var det förvånansvärt få som hade så man kunde förlänga sittdynan för underbenet.
På i stort sett varenda bil fick jag höja upp stolen till max för att sitta någorlunda bekvämt då jag har ganska långa ben. 
Det går ju att köra så kortare turer men längre som jag mest kör blir det inte så bekvämt i längden.
Trenden med stora displayer är helt klart här för att stanna. Jag tycker det är snyggt och men vill fortfarande ha kvar de viktigaste knapparna på ratten så man får bättre känsla.
Det finns en anledning varför militärt flyg och Formel 1 inte gått över helt till bara skärm för de behöver känslan i stressade situationer.
Men det är billigare så det är därför det används mer i bilar.


De flesta bilar satt jag hyfsat i där bak också men även där var det dåligt stöd för underbenen. På de flesta käkade batteriet upp utrumet på golvet. Så även om knäna fick bra plats så fick jag knappt plats med fötterna under sätet.


Sen var det då bagageutrymmet. Där var det i stort sett ingen som matchade Superben riktigt.
De flesta hade riktigt högt insteg och många hade så liten lucka så jag knappt skulle kunna få in framhjulet på cykeln.

Bilen som återigen var närmas storleksmässigt var Tesla Model Y. Det finns väll en anledning till att den är den överlägset mest sålda bilen i världen nu. Priserna på dem börjar ju bli någorlunda acceptabla nu också efter alla prissänkningar som varit.
Tror dock jag väntar till den nya generationen kommit. Nya Tesla Model 3 verkar ha fått ett riktigt lyft och blir det liknade till Model Y så väntar jag gärna.

Den bilen som jag trodde skulle kunna utmana var tyvärr inte med. Det var Kia:s EV9, den är dock rejält mycket dyrare än Teslan.

På tredjeplats var det nog Xpeng G9. Den hade ganska bra bagageutrymme med stolarna uppfällda men tyvärr inte så mycket med stolarna nerfällda.


Min kollega Tommy hade en Tesla Model Y som jag fick testköra hem. Tack så mycket för det.
Det kändes lite ovant för den bromsar ganska hårt när man släpper gasen.
Jag är även van att hålla foten väldigt lätt på bromsen i kniviga situationer för att jag vill ha kontroll när det kan komma upp plötsliga saker.
I min Škoda fungerar det för man måste trycka ner några mm för att den ska börja bromsa. 
På Teslan så börja den blinka då den inte tyckte om det. Men det är ju bara en vanesak.

Avsluta kvällen med lite el gokart i Kista med Oskar.
Riktigt kul. Blev en heldag med elbilar idag.







fredag 2 februari 2024

Då har Oskar blivit tonåring

Då har den här lilla grabben gått och blivit tonåring.

Shit nu har han blivit stor på riktigt. Det går för snabbt. Kändes som det inte var så länge sen han kröp omkring och bussa. 
Nu har han helt plötsligt vuxit upp till en stor fin omtänksam tonåring 

Vi firade lite till frukost och på kvällen blev det middag med svärföräldrarna och mamma på Egon nere i centrum.

Blev inte så mycket presenter i år då Oskar inte leker med så mycket leksaker och inte direkt önskade sig något annat.
Det blev istället lite olika upplevelser som jag tror han får mer roliga minnen av.

Långa intervaller 3x20 minuter

Ikväll blev det långa intervaller med MTB Täby.
3 stycken 20 minutare på 90% av FTP med 5 minuters vila emellan.
Idag var jag riktigt seg och varken huvud eller ben ville med.
Gick bra första intervallen men på andra fick jag vika ner mig lite.
Lyckades komma tillbaka på sista men det gick riktigt tungt.

Det var länge sedan det kändes så segt att köra på så relativt lätt belastning.
Får bli vila i morgon och återhämta sig.