torsdag 4 december 2008

Silvertejp fixar allt...

Skulle byta till vinterhjul på rallykäran. Tänkte att det är lika bra att tvätta av den först så man slipper ha skitiga hjul i förrådet. Åkte ner till GDS hallen och körde en riktig tvätt med både shampoo och cleaner.
När jag står där och putsar för fullt så kommer det fram en äldre herre och frågar.
Höörö du grabben tror du det här fungerar??
Jag frågar vadå så klart.
Jag har ett litet håll i avgassystemet, kan man laga det med det här?
Sen räker han fram mig en rulle silvertejp varpå jag nästan viker mig av garv.
Jag försöker se oberörd ut och säger att det där kommer nog smälta ganska snabbt varpå han säger det är aluminiumtejp, aluminium måste ju vara starkt???
Jag sa lite på skoj att sitter hållet långt ut på avgasröret så kan han ju testa för där är det inte lika varmt.

Han fortsätter att vidhålla att det är aluminiumtejp som måste tåla hög värme sen visar han mig underredet på bilen......
Fan nu fick jag verkligen svårt att hålla mig, Gubben hade surant in hela katten med silvertejp. (för dom som inte kan bilar så sitter katten nästan direkt efter avgasutblåset på motorn där det är som varmast).
Jag förklarar snällt för honom att det finns speciell avgastejp som kan ta hand om små hål men att det inte brukar vara någon bra lösning om han har tänkt att det ska hålla någon längre tid.
Avrådde han bestämt för att surra in hela katten med silvertejp då det kommer smälta direkt.
Han hade en tändare på sig så det var bara att få det svart på vit.
Vi elda på hans "aluminiumtejp" och det sa bara poff så var den borta........
Han fattade vinken och skulle se om han kunde få tag på riktig avgastejp.
Kvällens goda gärning kanske.....;o)

Efter det var det bara att skifta till vinterhjulen. Blev tyvärr inte nya däck till mina 17":are som jag hade hoppats på utan jag får köra kvar på mina gamla vintersulor i vinter också.
Men jag kör ju inte så mycket så det spelar inte så stor roll. Nu är i alla fall bilen ren tills nästa gång jag ska köra den.... För i det här vädret så kommer den ju grusas ner så fort man lämnar parkeringen.

4 kommentarer:

Steffoboy sa...

Hahaha, det var en rolig berättelse ur verkligheten! Nice att argumentationen avslutades med ett fint tändarexperiment :) Nästan som på kemilektionerna...

Per Kumlin sa...

Ja det var lite småkomiskt faktiskt. Han var verkligen svårövertalad. Men när han fick det svart på vit så trilla polleten ner....;o)

Anonym sa...

Så då fick man det svart på vitt, jag citerar
"Men jag kör ju inte så mycket så det spelar inte så stor roll"
Det är det jag alltid har sagt, Kumlin cyklar inte när det snöar
:-)

Per Kumlin sa...

Ha ha, kom tillbaks när du tagit bort dubbdäcken "duckar" ....;o)
Jag kör ju smart och kör inne när det är snöstorm och pissväder.
Ha det bra och hoppas vi syns på cykelvägarna.