lördag 20 februari 2010

Premiärrtestet på Madshusskidorna blev inte som planerat....

Åkte till Skidsport med Eva för att hämta skidorna. Dom var färdigvallade och klara så vi åkte direkt till Lida för att testa dom.
Eva hade inga skidor så hon skulle ta ta en promenad. Jag tänkte köra runt 1½ timme ganska hårt och tänkte att det svartvita 18km spåret blir nog ganska lagom för det.

Gled iväg lite lätt och försökte hitta nån slags bra teknik för att ta mig framåt
Kändes ganska tungt men jag tänkte inte så mycket på det.

Sen när gamla tanter bara flög förbi mig i uppförsbackarna så började jag undra vad fan jag gjorde för fel. Jag försökte lägga all vikt på foten som skulle skjuta ifrån men jag gled fan bak runt 3dm vid varje frånskjut.

Jag försökte luta mig framåt och bakåt och gå upp mer på tå när jag sköt ifrån men det gled bara bakåt. Det sluta med att jag fick saxa mig upp för alla backarna och fick staka mig fram med stavarna hela tiden för att ta mig framåt.

Tänkte att ska det vara så här djävla svårt att ta sig framåt på ett par skidor.
Det var bra glid i dom i alla fall för när det börja gå nerför så kom jag alltid ikapp lite av dom som var framför och på raksträckorna när jag bara staka mig fram så gick det ganska bra.

Men så fort det börja luta det minsta uppför eller jag började försöka använda benen så stod jag bara och trampa utan att komma någon vart.

Dom andra som kom i backarna kunde med lätthet bara ta sig upp på klassisk stil och hade dubbla farten jämfört med mig som fick gå på ren armstyrka för att över huvud taget komma upp.

Jag hade bara lust att skicka skidorna åt helvete och hade stora tankar på att gå tillbaks till Skidsport och få dom undersökta så jag verkligen fått skidor med rätt spann på. Det tog mig hela 2:15 att ta mig runt det där djävla spåret.

Pratade lite med Hjalle på kvällen där jag nämnde vilket helvete det var att ta sig runt i Lida.
Han kom fram ganska snabbt till att jag inte hade någon fästvalla under skidorna och när jag skrapade på skidan så var det helt rent.
Vilken djävla looser jag är. Har jag stackat mig runt 18km utan någon fästvalla, smart drag.

Trodde i min enfald när jag sa i affären att jag ville ha skidorna färdigvallade för att jag skulle ut på lördag att allt skulle vara klart eller att dom åtminstånde kunde sagt att jag får sätta på fästvalla själv då jag klart och tydligt sa att jag är helt newbee på skidor och inte har åkt på 25år. Ja ja nu är jag i alla fall en erfarenhet rikare. Förhoppningsvis ska det gå lite bättre nästa gång med fästvalla på skidorna. Att lite fästvalla kan göra en så stor skillnad.

3 kommentarer:

Micke sa...

Fin åkning läser jag :) Du får säga till när du vill åka så kör vi ett pass.

Per Kumlin sa...

Hade tänkt ta ett pass nu på tisdag efter jobbet om du vill hänga på. Förhoppningsviss med bättre fäste då;-)

micke sa...

tisdag tänkte louise och jag köra... Förmodligen är Ågesta bäst i mörkret.Det vore kul och mötas upp där.