tisdag 14 april 2015

Sitter och funderar på 1x11 till min Scott Spark 900 Premium

Det skulle vara ganska skönt att slippa framväxeln på min tävlingscykel. Det blir nästan ett halvkilo som jag kan banta bort på cykeln om jag tar bort lillklinagn, framväxeln, växelreglaget + vajer och hölje.
Det är faktiskt väldigt mycket gratisvikt som bara försvinner. Nästa problem blir då hur stor klinga jag skall ha där fram.
Jag skall mest köra långlopp och där är det inte så mycket backar. Där skulle 36T som sitter original fungera och kanske till och med 38T som dock verkar vara omöjligt att få tag på till nya Shimano XTR.


















Men här på hemmaplan kör jag mest skog och det är en del backar. Märkte senast på Keps Cupen i Norrtälje att det nästan var stort med 36T när jag skulle upp för den brantaste delen. 

Jag orkar nog inte att hålla på att byta fram och tillbaks hela tiden heller. Så frågan är om jag skulle våga köra på en 34T och hoppas på att jag orkar spinna med på grusvägarna på Långloppen.

Inga kommentarer: