torsdag 11 februari 2021

Lättade Bontrager Kovee XXX hjul

Nu är mina tävlingshjul inför säsongen klara.
Jag fick hjulen tillsammans med min Trek Top Fuel när jag hämtade allt på Cykloteket i Västberga.


Dock så hade inte bodyn kommit fram då. Cykloteket var dock grymt snälla och skickade hem den när den kom direkt till mig.

Så nu har jag fixat ihop mina Bontrager Kovee XXX hjul.

Bontrager har haft ett fälgband för när man kör tubless.
Det är lite tjockare och väger lite mer. Däcken sitter riktigt stabilt med dem och det är ingen risk att man kavlar av däcken.

Dock sitter däcket lite väll hårt och de få gånger jag fått punktering har jag knappt fått av däcket.

Så nu körde jag med den lättare tejpen som egentligen är för när man kör slang.
Den verkar dock fungera bra och däcken håller tätt.
Blev lite lättare också.
Nu får jag köra några rundor och se att de sitter ordentligt också.

Blev en Shimano 10-51 XTR kassett på och Ashima Aro 10 AiNeon diskskivor och sen Pirelli Scorpion MTB Lite M och H 2,2 däck på.


Riktigt lätta men ändå riktigt stabila och funktionella hjul.
Hela bakhjulet gick på endast 1950 gram.

Framhjulet gick på endast 1470 gram. Blir inte så mycket lättare än så här om man fortfarande vill ha ett hjulpar som skall tålas att köra hårt med också.


Nu skall de bara köras in också. Får se när det ska bli.

Inga kommentarer: