söndag 21 juli 2013

H30 XCO SM Södertälje

Ja idag var det dags, den stora dagen då SM skulle köras igen. Jag hade lyckats få till min seeding så jag fick stå i första startled så det kändes riktigt bra då banan är väldigt svår att komma om på och det redan efter några hundra meter.

Lyckades få till en hyfsad start men var lite längre bak än vad jag ville. Det gick riktigt fort då alla ville först in på stigen.














Körde upp mig en del på första varvet och låg runt 5-6 plats tillsammans med Warren Bates, Donaldh Andersson, Pierre Sandberg, Mikael Kippilä och Andreas Sommarström.














Kände att jag hade lite övertag på de tekniska partierna så på första halvan av banan som inte var så backig försökte jag grilla dem lite. De kom dock tillbaks i backarna och Pierre mata på ganska friskt i början.

På tredje varvet höjde Warren tempot och jag lyckades inte hänga med. Donnaldh gjorde ett försök men kom inte ikapp. Jag försökte jaga ikapp Donnaldh men han var för snabb idag.

Pierre och Andreas hade släppt men Mikael var fortfarande kvar.
 
Kände att jag började få grymt ont i ryggen ut på fjärde varvet och då satte Mikael in en stött. Försökte gå med där också men gjorde bort mig totalt och försökte köra om han på utsidan när man skulle upp i skogen efter första lagningen. Kom typ jämsides men där var det en stor sten så jag fick tvärbromsa så där var även han borta.

Ryggen gjorde bara mer och mer ont och jag fick nästan problem att svänga och få med mig cykeln i kurvorna.

På sista varvet så lyckades jag inte ens svänga in rätt på det beryktade droppet utan kom in helt fel och snett då jag inte orka få med mig cykeln och flög över styret nerför stenplatån.

Jag och cykeln klara sig som tur var förutom att kedjan hoppa av och styret vek sig. När jag stod där och försökte få ihop grejerna så kom även Tor Andersson och körde förbi.

Nu var det bara att försöka ta sig i mål och inte förlora mer platser.
Rullade på så gott det gick men i backarna kändes det som jag knappt hade styrfart. Det går ju upp och ner och svänger hela tiden så det gick inte att hitta något bra ställe att rätta ut ryggen på så det var en riktig pina de sista kilometerna.

Lyckades dock hålla min plats så jag sladda in på en 9:e plats i H30 SM. Målet var att komma in topp 5 så det var lite surt. Det höll nästan i 3 av 5 varv i alla fall.

Förhandsfavoriterna för dagen var Ville, Samuel och Robert.
















Men starkast var Stefan Persson ifrån OK Hammaren som körde ifrån alla 3 och gick och vann med nästan 2 minuter, riktigt starkt kört.
Här har vi prispallen för H30 och D30 stort grattis till er.














Fullständiga resultat ifrån XCO SM i H30 finns på Södertälje CK:s hemsida.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Om man kollar bilden från starten så syns jag ju inte ens. Fick jag sådan lucka direkt. Jag kände att starten gick bra men det där är ju tom bättre än jag trodde:-)

/Ville

Per Kumlin sa...

Ja du riktigt flög iväg. Tror Eva fick en bild på dig också där.
Bådar gott för dig med den starten inför XCE:t idag då:-)