tisdag 30 juli 2013

Rekord är till för att slås

Idag blev det en båttur med Mats. Vi åkte till ett grymt rev som hade flera platåer från 10 meter och ner till 80 meter om inte mer.
Tänkte jag skulle försöka mig på ett rekordförsök idag då det är sista dagen som Mats är här och utan honom vill jag inte göra några försök ifall jag skulle svimma och inte har någon som kan plocka upp en.














Tänkte att det är lika bra att göra det i början när jag är utvilad och öronen förhoppningsvis inte krånglar.

Låg på ytan och försökte slappna av och packa lungorna med så mycket luft det bara gick.
Sen bar det ner mot djupet. Tog ett par kraftiga tag i början för att få lite fart sen försökte jag glida ner så avslappnat så möjligt så jag inte förbrukar onödigt mycket syre.
Kom till ca 16 meter sen började öronen strejka och jag hade svårt att tryckutjämna så jag fick stanna upp ett tag.

Tänkte att det är fan inte långt kvar till 20 meter så jag bestämde mig för att försöka gå vidare.
Simmade sakta neråt med små pauser hela tiden och tillslut hade jag slagit mitt rekord med några meter.
21,7 kom jag ner till och det är jag riktigt nöjd med.






















Nu var det bara den långa vägen tillbaks till ytan igen. Kände att det började bli lite ont om luft då jag fått simma runt så mycket när jag tryckutjämna, hade säkert simmat runt 60-65 meter totalt.
Men det är bara att ta det lugnt och inte ödsla med energin då det kostar syre.













Kom tillslut upp och kände mej riktigt nöjd med min prestation.
Resten av resan höll jag mig ovanför 17 meter för att spara på öronen lite.















Det var bara Mats och jag som fridök, resten körde med tuber. De såg lite konstigt på oss när vi var på samma djup som dem med bara fenor och cyklop.














Blev som vanligt en riktigt fin tur med fina koraller, bra sikt och djupt vatten.













När vi kom hem så hade vi inte fått nog av vatten utan spenderade resten av dagen i poolen.
Oskar var fascinerad av min snorkel så han ville låna den hela tiden.













Han testade även på några dyk med varierat resultat. Han hade svårt att hålla snorkeln över ytan då han inte hade något cyklop att fästa den i.













Men Oskar är riktigt duktig och lyckades faktiskt simma några meter helt själv.

- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

cykelola sa...

Coolt. Grattis!
Var ute i vättern idag med svärfar+ familj. Självklart följde cyklop och gamla smala "turist"fenor med. Bra sikt i vättern trots dåligt väder. Ska ni neråt nåt i sommar hojta till så kan vi dyka lite kanske?

Per Kumlin sa...

Jag vet inte om något är planerat än men det skulle vara kul att få dyka lite hemma också. Tar defenetivt med mig fenor och cyklop om vi ska ner:-)
Ja Vättern brukar vara ganska klart men ganska kallt också:-)