lördag 5 december 2015

CX DM i Tullinge

Idag var det äntligen dags för lite cross. Det var DM i CX som skulle köras i Tullinge. Det var i stort sett samma brutala bana som jag körde för några veckor sen där de hade ett par regälla sandbackar.
Ungdomarna skulle köra först så jag stod och heja på dem.

Här har vi den branta och halvlånga sandbacken som vi skulle uppför 5 gånger på tävlingen, den var inte och leka med.

Vi veteraner startade vid 11 och jag stod i andra led med H40 och H30 var längst fram.
I starten kom jag iväg lite halvdåligt men lyckades köra upp mig i nedförsbacken.
Hamnade bakom Viktor och hoppades på att kunna hänga på där men han var för stark idag.
(Foto tagit av Åsa Larsson.)

Det kändes dock som det gick skapligt bra för mig i sandbacken vilket är ovanligt för mig så det var kul.

Låg själv ett par varv med ett släptåg av cyklister en kort bitt efter. Ut på tredje varvet så hade vinnaren i H50 kommit ikapp och gjorde ett ryck efter nedförsbacken i motvinden.

Trodde inte han var så nära så jag orkade inte svara när han spurta om.

Försökte jaga på så gott det gick men kom aldrig ikapp.

Blev istället lite spurtstrid med H30:i 2:an som hade kommit ikapp på sista varvet. Han hade kört om i mitten på varvet men jag lyckades köra om i sista långa sandbacken. Sen var det bara att spurta i mål.

Blev tillslut en fin 3:e plats på DM så det får jag vara nöjd med ändå.
Grymt god korv med bröd fick vi efter racet också. Den satt riktigt fint.

Kul och få köra lite cross igen på en grymt fin bana.
Min Specialized Crux gick som tåget på den stöttiga banan trots att jag kör med kanttrådshjul. Riktigt bra betyg för det.


Inga kommentarer: