måndag 15 februari 2016

Bergsetapp med riktigt brant backe

Idag blev det till att leta sig upp i vad jag har förstått ska vara den högsta punkten som går att komma upp på den här sidan av Ningbo.
Cyklade förbi Specialized Concept store här som var öppet och frågade om råd om det fanns några andra höga backar och hur man lättast tar sig upp och roligaste vägen ner.

Han kunde lite engelska som tur var och gav mig lite tips så nu skulle det åkas här borta.

Försökte få in det på min Garmin men den hitta tyvärr inte men jag hade fått fram det på en karta på telefonen så det blev till att snirka sig ditt lite lugnt. Många krokiga små vägar blev det men tillslut så kom jag fram till starten.

Det skulle vara en ganska brant klättring på ca 6,3 km och 8,7% lutning så det skulle kännas i lungorna.
Startade och trummade på ganska bra men kände mig ganska stum i benen av någon anledning trots 2 vilodagar.
Kom tillslut upp efter ca 30 minuter och var lagom trött. Här fanns det som tur var skyllt på engelska också så jag inte skulle hamna hos militären igen, det var ju skönt....

Riktigt fin utsikt var det här också. Det var runt 600 höjdmeter upp hit så man såg ganska långt.

Sen skulle jag testa en annan väg ner som han på Specialized Concept store hade rekomenderat. Tror jag kom lite fel först för jag såg bara en massa trappor igen och det ville jag helst slippa.

Det fanns en hel del alternativ som tyvärr hade en massa branta trappor. Skulle vara kul att utforska dem också men då vet jag aldrig hur lång tid det skulle ta att hitta hem igen då GPS:en hade lite problem att hitta de här små smultronställena.

Tillslut så lyckades jag hitta något som såg ut att inte ha några trappor i sig och körde på och hoppades på det bästa.
Hamnade helt plötsligt i det här månlandskapet med en hel del olika vägar att välja på och nu hade jag som vanligt inte en aning om var jag var någonstans.

Körde runt lite och fick tillslut syn på någon liten stig som jag testade. Var ganska stenigt och jag hade oturen att lyckas skära sönder bakdäcket. Blev sådär härligt kallt att stå på en blåsig bergstop och försöka laga det.
Lyckades inte med en patron då hållet var för stort och vätskan inte lyckades täta så det blev till att slänga i en slang och pumpa upp med minipumpen och det tog sitt lilla tag.

Sen fortsatte jag på den lilla stigen och damp ner på den här skumma och riktigt branta kullen.

Det ser inte så brant ut på bilden men det var en riktig djävla lutning på den där så det blev till att hitta en alternativväg.
Lyckades hitta en inne i skogen som ledde hela vägen ner.
Nu började det bli dags att försöka hitta hem igen så jag började försöka irra mig tillbaka.

Kom på någon annan rolig stig som började gå upp mot berget jag kom ifrån så jag tänkte att jag testar den.

Jag är glad att jag bara har en 30 klinga fram för det var äckligt brant stora delar av vägen upp.
och det var runt 400 höjdmeter.
Kom tillslut upp till månlandskapet jag var på tidigare så jag antar att det var den här vägen han menade egentligen på Specialized Concept Store.

Nu var det bara att försöka köra samma väg tillbaka hem igen.

Blev en härlig runda på runt 63 km så det var inte speciellt långt på de 3:35 jag var ute och trampa aktivt.
Men mycket nytt och fint har jag fått sett idag också, konstant vilse som jag är här.