söndag 11 september 2016

XCM SM i Ånnaboda med 26,5 i blodsocker

Årets XCM SM startade inte så bra för min del. Min diabetes höll på att strula ganska regällt. Vet inte om det var för att jag var nervös eller för att insulinet blivit dåligt då det låg i bilen igår när det var 30 grader varmt och sol. Det hade i alla fall skjutit i höjden strax innan start.
Hade legat legat lite halvhögt under natten på 12,3. Hade då tagit lite mer insulin än vanligt till frukost för att korigera det.
Men 30 minuter innan start så låg jag helt plötsligt på 26,5. Inte så konstigt att jag sprungit och pissat och drukigt hela tiden.
Vågade dock inte ta så mycket insulin då jag vet med mig av erfarenhet att det kan bli omvänd effekt så det rusar ner till farligt låga nivåer under tävling och det vill jag absolut inte.

Tog lite mindre än häften av vad jag brukar göra när jag har varit så hög förut och fick således starta med väldigt högt blodsocker. För de som undrar hur det är att starta med så högt blodsocker är ungeför som att äta 2 kg kött med 1 liter bea strax innan start och krydda det med en halv limpa rågbröd.

Som tur var så startade vi separat klassvis idag så det gick ganska lungt i början. Luckades till min förvåning hänga på hela startbacken upp och låg sen på rulle så mycket jag kunde. Gick lugnt de första 2 milen så där kunde jag hänga kvar men sen kom vi till den långa och halvbranta backen vid ca 20 km som ledde upp mot målområdet och där höjdes farten och jag hade inte en chans att hänga på.
Jag stod som parkerad och kunde bara se fältet försvinna. Körde på ensam uppför backen men blev sen ifattkörd av Peter Nilsson och Johan Norin. ner sen nedförslöppan kom så bombade jag på friskt och körde om båda 2 och hoppades på att jag skulle kunna köra ikapp någon ifrån klungan men de var alldeles för långt fram. Blev sen ikappkörd av Peter och  Anders Lundin och vi hjälptes åt att dra ett litet tag. Efter ca en mil så drog jag ifrån uppför och fick en lucka och tänkte att det är bara att köra på och se om jag kommer ifatt några andra.

Blev till att köra ensam därirån. Kom ikapp några men det var inga som hängde på med ca 15 km kvar kom jag ikapp Ludvig Kitzberger och vi hjälptes åt att dra på slutet.
Körde ikapp Anders Stenberg och Lars Hansen sista kilometrerna också och i sista uppförsbacken så fick jag även syn på Per-Olov Nilsson,  Anders Singstedt och Pierre Larsson men han inte köra ikapp.
Skönt att avsluta skapligt bra i alla fall.
Körde upp mig till en 11 plats i alla fall. Synd att jag fick köra så mycket själv och att min diabetes skulle hålla på att strula. Hade varit skönt om jag orkat köra ikapp klungan utför efter 2 mil där men allt går inte som jag tänkt alla gånger ibland.
Fullständiga resultat ifrån XCM SM i Ånnaboda finns här.

Var inte så många höjdmeter som det kändes som, fick bara ihop 1151hm i Strava. Var dock en del riktigt roliga nedförs, speciellt den efter backen där jag blev avhänd vid runt 20 km. Den var riktigt flowig och snabb.






































Blev till att plocka ihop allt sen och dra vidare hemåt för att hämta barnen som var hos svärföräldrarna och vänta otåligt på oss föräldrar.

Inga kommentarer: