måndag 21 januari 2019

4DP test Sufferfest

Igårnatt efter att vi kommit hem så bestämde jag mig för att köra ett Sufferfest:s 4DP test. Jag har legat i ganska bra med tröskelträningen men jag har inte kört några riktigt hårda pass och i stort sett inga sprinter.
Målet har varit att framförallt få upp min FTP men även mitt VO2Max.

Testet började med uppvärmning i ca en kvart sen kom de första intervallerna. Det var 2 stycken 5 sekundare på max.
Jag hade på känn att de skulle sjunka en del då jag inte tränat det över huvud taget. Helt rätt så sjönk det med 79 watt jämfört med i November när jag körde första gången då jag precis kom ifrån crossesången.

Nästa intervall på tur var en 5 minuters max. Där hoppades jag kunna öka lite. Där gick det faktiskt ganska bra och jag ökade hela 18 watt upp till 410 watt.

Sen var det dags för den riktiga intervallen som jag ville göra bra ifrån mig på. Det var dags för en 20 minutrar på max.
Den gick bra i ca 8 minuter sen tvärdog jag bara, tyckte inte jag hade gott ut så hårt men krafterna bara tog slut och huvudet ville inte vara med längre.
Blev en liten paus och jag försökte köra igen men det tog bara några minuter till så surna benen ihop igen och jag fick ta ytterligare en liten paus.
Körde 5 minuter till men fick ta en sista liten paus och sen kunde jag maxa på till slutet.

Blev inte riktigt som jag tänkt mig. Istället för att höja mig så sänkte jag mig 10 watt jämfört med föra gången.
Vet inte varför jag dog så snabbt. Hade i och för sig fått högt blodsocker som låg på 16 mmol/l så det kan ha gjort en del.
Vilat i nästan 3 dagar var nog inte heller det bästa, ett litet väckpass hade nog suttit fint. För jag hoppas att jag inte blivit sämre.

Nu var det dags för den sista intervalllen och det var en 1 minutrar på max.
Den gick över förväntan och jag fick 61 watt mer än första gången och hamnade nu på 661watt så där hade jag lyckats öka mitt förhållandevis redan höga AC power riktigt ordentligt.

Även Sufferfest:s app tyckte att min FTP blev alldeles för låg och drog ner min MAP till 400 watt för att det inte skulle bli för stor skillnad.


Så något måste gott knas igår på min 20 minuters intervall. 
Får se om jag orkar ta en ny snart. Men överlag så verkar allt gå åt rätt håll i alla fall och det känns ju skönt.

Idag fick det bli en timme på gymmet och köra lite maxstyrka för benen. Så i morgon blir det nog lite lugnare igen.



Inga kommentarer: