söndag 10 augusti 2008

Finnmarksturen

Ja då var det dags för Finnmarksturen igen då. Jag och Eva drog upp till Ludvika på fredagsförmiddagen för att slippa stressa.
Innan vi skulle svänga av mot E18 så fick vi syn på batmobilen. Fan har Bruce'an slarvat bort sitt gamla åk här i Sverige.

Vi stanna och tanka vid Västerås och mötte upp bossen Jimmy Lindgren, Thomas och Fredrik Edin. Sen skulle Eva prova sina vingar som förare.
Hon börjar få stil på körningen nu, hon lyckades med ett par omkörningar också. Hon brås tyvärr på mig och börjar få betongsula.

Vi tog sen en ordentlig middag när vi kom fram. Det blev Mongolisk BBQ buffe, den satt riktigt fint. Vi kvarta in på Rex Hotel som var belägget mitt i stan ca 500m från start. Det var riktigt billigt 500spänn för Eva och mig med frukost och man slapp städa, kan det bli bättre???

På morgonen var det då dagen D. Tävlingen som jag brukar köra bra på och som tillhör mina favoriter.
Jag kom in längst fram i ledet i starten och sen bar det iväg. Jag visste att det skulle gå undan uppför Kraborgarbacken som kom efter ca 1mil så jag ville vara långt framme så jag inte tappa för mycket. Jag tappa redan i den första backen men lyckades komma tillbaks till toppen. Men när den riktiga backen väl börja så tappa jag alldeles för mycket. När man kom upp till toppen så var det bara att lägga i en växel till och börja jaga.
Jag kom om några nerför men jag lyckades inte ansluta till den stora gruppen.
Det blev till att jaga själv. Vid första lagningen vid 15km så tog jag ingen flaska då jag inte hade druckit något. Strax därefter så tappar jag såklart flaskan i en utförslöppa.

Då farten var hög och jag ville jaga ikapp en grupp som låg ca 500m framför så fortsatte jag.
Börja känna mig lite törstig så vid lagningen vid 30km tog jag 2 flaskor och det var nog tur det för ena flaskan drack jag nästan upp på en gång.
Låg fortfarande själv men efter ca 35km kom jag ikapp några. Blev inte långvarig där utan ryckte ifrån i skogen och fick fortsätta själv igen.

Kom ikapp teamkompisen Jimmy Hammarlund och vi drog ett par mil tillsammans men han tappa för mycket i skogen så jag blev själv igen.
Vid 80km kom jag äntligen ikapp en större grupp och jag la mig bakom och vila lite gran. Kände av krampkänningar i högra låret och ibland hög det till något djävulskt. För att inte behöva stanna så drog jag inget och på grusvägarna körde jag bara med ett ben för att det inte skulle låsa sig helt.

När jag fick langning igen och kunde dricka ordentligt så släppte krampen lite och det var dags att börja jaga igen. Ja Powerbar i flaskorna verkar hjälpa
Jag och 3 till drog iväg och hängde av resten av klungan. Innan sista backen hade vi kommit ikapp Erik Vrang och en till.
I backen blev det tungt som vanligt för mig och jag tappa lite. Tänkte att nu är det fan inte långt kvar så nu måste jag ge järnet. Jag drog på som en skållad råtta utför och lyckades hänga av 2 och kom ikapp Erik. Tyvärr var det ett litet motlut till innan man kom ut på asfalten och där orka jag inte hänga på. Erik och Anders Haritz drog iväg.
Trond Aarstad kom sedan ikapp mig och vi hjälptes åt dom sista km mot mål men vi kom tyvär inte ikapp. Jag la i en liten långspurt och hängde av Trond Aarstad.

Det resulterade i att jag slutade som 3:a i H30 klassen och 22 totalt. Får vara skapligt nöjd med tanke på hur mycket jag dragit själv men jag hade nog viljat slå min totala 14plats från förra året.
Men det blev i alla fall pallplats och det är alltid kul. Fick en Camelback som tack för besväret så nu tyckte Eva och Louise som hjälpte till med langningen att jag inte behövde någon framöver.....

4 kommentarer:

Eva sa...

Haha ja, man blir ju som man umgås eller nåt.. ;)

Riktigt bra kört av dig älskling. Är så stolt över dig!!!

Puss o kram

Patrik Skolling Möller sa...

Bra kört !

-Skogling

Per Kumlin sa...

Tackar Eva och Patrik. Ja det brukar vara min favorittävling, Lång och fin så dom andra hinner bli trötta så jag kan börja avancera.....;o)

Anonym sa...

Det var inte Anders Haritz du kom ifatt utan det var jag.

Jag lyckades dock komma ifatt honom o få lite hjälp till segern i min klass.
Janne.J