söndag 2 november 2008

Tillbaks till slaskvädret och minusgraderna......


Ja då var man hemma igen, tillbaks till slaskvädret och snålblåsten. Hur ska man summera den här resan då?
Ja vi kan nog inte klaga på mycket faktiskt inte med tanke på priset vi har betalt för det i alla fall.
Jag var rädd att maten skulle vara skit då jag luska lite på nätet innan vi åkte och då hade allt varit bra med hotellet men maten hade fått underkänt.
Jag blev positivt överraskad när maten faktiskt var helt ok. Vet inte om det beror på att jag hade så låga förväntningar eller för att maten faktiskt var riktigt bra....:o)
Något som jag faktiskt saknade var några vanliga affärer och någon bok/tidningaffär och inte bara dom där djävla souveniraffärerna som säljer en massa skit.
Ett gym hade inte skadat heller, nu fick jag spela vattenpolo eller ut och springa i sanden om jag ville ha någon annan träning än att simma.
Men jag ska inte klaga för korallerna och alla fiskar var grymma att se.
Det ska byggas ett spa/gym här snart men dom hade bara hunnit till grunden än så det hjälpte inte mig så mycket....

Här ska dom förlänga bryggan så den når enda ut till kanten av korallerna. Vilket teamwork det är på dom. En sköter maskinen och 10 tittar på.

Några resor så här i slutet av semestern har jag och Eva hunnit med. Närmare bestämt 1 till Luxor och 2 till Dolpinhouse.
Luxor resan var rikigt cool men väldigt lång. Det tog 7 timmar med buss dit. Men väl framme fick vi se Konungarnas dal,
Karnak templet,

Memnonstatyerna,
en papyrusfabrik, en lokal affär där dom tillverka prydnader av alabastersten och en liten båttur över Nilen där vi även fick se solnedgången
sen var det några något tempel som jag inte kom ihåg namnet på. Jag och kultur hör ju inte riktigt ihop och sen att jag har ett minne som en guldfisk gör ju inte saken bättre. Ni kanske vet vad det här är för något???

Man fick se upp lite med dom som jobbade på dom olika attraktionenra. Dom ville gärna ta foto på en och propsade på att få göra det men sen skulle dom ha betalt för det, en del försökte lura iväg en på konstiga villovägar som inte allmänheten har sett för att sen ta betalt för att visa en vägen tillbaks. Medans andra skulle ge en ”guidade turer” för att sen ta betalt för att dom pekat på 2 statyer som vi såg perfekt utan deras hjälp. Men det var inte så farligt jag gav lite pengar till några styckna som åtminstone gjorde sig lite bsvärr för att ”guida/hjälpa/fota en” men när vakten med den stora k-pisten ville ta ett foto på en så blev det ett nej. Gud vet hur mycket han skulle ha för att ta det fotot och ville man inte betala så känns det inte så bra att det är han som håller i k-pisten....
Sen bar det av hem igen ytterligare 7 härliga timmar i buss. Det var tyvärr inte världens bästa benutrymme i bussarna men vi lyckades få sätena precis bakom utgången så man kunde sträcka ut benen och på den andra bussen lyckades vi smöra åt oss varsit dubbelsäte.
Dolpinhouse resorna var tyvärr inte lika bra, 45 euro skulle dom ha för en heldagsutflykt där man med lite tur skulle få se delfiner. Den turen hade inte vi. Delfinerna lever ju i det vilda där ute så det kan man ju inte klandra någon för att dom inte ville simma runt med en massa feta turister.
Jag som verkligen ville se delfiner blev lite smått uttråkad, speciellt när man var tvungen att snorkla med flytväst. Vad är det för ett djävla påhitt, simma runt med en djävla flytväst förstör ju allt kul när man inte kommer ner till dom fina korallerna. Simma runt på ytan kan jag göra utanför hotellet gratis....
Jag gjorde det bästa av saken och leta upp den absolut minsta flytvästen jag kunde hitta
och lyckades ta mig ner en bra bit i alla fall.
På andra turen så var såklart dom små flytvästarna slut men det rådde jag bot på genom att låna dykarnas vikter.
Jag testade såklart så att flytvästen fortfarande flöt lite gran med vikterna på så jag inte skulle få en jobbig överaskning när man hoppa i pluret. Jag vill ju inte sjunka som en sten och aldrig mer komma upp igen..... Ståplats i röda havet överlåter jag till någon annan.

Men då jag inte fick se några delfiner så lyckades jag få ta på en sjöko det var lite grymt.
Det blev tyvärr inte några djupare dyk för mig som jag hade hoppats på. Det var röd flag varje dag här vilket innebär att det är väldigt vågigt och strömt ute i vattnet. Då jag inte har någon dödslängtan så höll jag mig ovanför 15m jag hade ingen och dyka med på djupet heller utan var helt ensam så det kändes lite dumt att testa.
Det enda stället där det inte var så vågigt och strömt var vid Dophinhouse men där satte ju flytvästen begränsningen....
Men jag lyckades i alla fall hålla andan ganska bra 2½ min när jag låg stilla och nästan 1½min när jag simmade lite lungt.





Här har vi våran kära Ibrahim som har sjungit för oss alla kvällar vi har varit här. Stackarn har inte tagit en ton rätt på hela semestern. Han måste varit en av dom första som flunkade från Idol.

Men skam den som ger sig. Han har hållit låda ca 2-3 timmar per kväll och en vacker dag kanske han också kan få till en låt.
Här har vi en liten kamel som gillar gula powerbar flaskor. Så fort den fick syn på min flaska så ville den börja nafsa på den.
Men när jag gav den vattnet som fanns i så ville den inte ha. Men så fort jag drog bort flaskan så ville han böja nafsa igen..... Kamelskötaren sa att kamelen inte ville ha vatten utan cola eller fanta, vilken bortskämd rackare. Han förväxla tydigen den gula färgen på flaskan med en apelsin så det var därför den ville ganaga på flaskan. Bottennapp för den kamelen han fick varken cola, fanta eller apelsin
Ja vad ska man säga om den här semestern. För dom pengarna vi betalde så var det värt varenda öre. Hotellet var riktigt bra, maten var bra sängarna var väl i hårdaste laget men det gick och sova utan problem. Servicen var också riktigt bra, städat och bäddat på rummet varje dag. Korallerna utanför hotellet var hur grymma som helst även alla sköldpaddor och sjökon jag mötte på vid stranden utanför hotellet.

Det som fattades var ett gym och en bok/tidningsaffär. Lite större konkurens bland researrangörerna här nere skulle inte skada heller så priserna kunde komma ner lite. Det var ca 30% dyrare här än i Hurghada och Shalm El Sheik. Sen att det kostade hela 7 euro för en halvtimmes internetsurf var lite i magstarkaste laget även om man hade egen dator med sig fick man betala det priset, ett litet minus skulle man väl kunna säga.
Ja summa summarum så kan jag gott rekomendera det här stället och jag skulle mycket väl kunna åka hit igen. Hade jag fått se delfinerna hade det här varit den överlägset bästa semestern jag haft men jag tror nog att den har förstaplatsen i alla fall men med en väldigt knapp marginal.

1 kommentar:

Steffoboy sa...

Coolt att ni också tog en sväng förbi Luxor! För oss var det ingen jättematch ifrån El Gouna men hett var det. För dem som vill veta vad ni såg för nåt i Luxor: kolla in mitt reportage där jag i allafall tjallar några detaljer om sevärdheterna :) www.steffoboy.cjb.net ->Egypten2008 Del 1.