fredag 9 april 2021

Aktierna går på plus igen

Jag har gjort lite förändringar i mitt sparande. Jag sålde alla mina fonder på Avanza förut och flyttade dem till SAVR. Precis då så gick börsen ner ganska mycket så under flytten så gick allt ner.
Alla fonder jag bytte till gick också ner men överlag så gick allt ner då så jag tror inte det hade gjort någon skillnad i vad jag hade satt in pengarna på.
Jag sparar långsiktigt så jag tror över tid kommer de fonderna gå upp igen.
Har sparat i högriskfonder men som än så länge över tid har gott bra och jag har försökt att diversifiera dem ganska mycket.




Hälften har gott riktigt bra trots dippen i mars men Proethos Fond och Swedbank Robur Kinafond A har gott lite värre. 
Tror dock de kommer vända. Kina är ju på frammarsch  men det är ju lite oroligt med handelsavtal och köpstopp som varit. Men jag tror de kommer fortsätta växa ordentligt. 
Proethos investerar i hållbar energi och det tror jag alltid kommer vara på frammarsch framåt i tiden.

Aktierna jag har på Avanza har gott riktigt bra här senaste veckan, nästan oförskämt bra med tanke på att jag inte direkt har jagat några små aktieraketer.

Jag ville hoppa in i EV marknaden i julas dock så är allt riktigt övervärderat där.
Tänkte köpa Tesla först men trodde jag hade missat tåget så jag gjorde ett litet försök på Nio och Xpeng.
Dock så är ju Tesla så mycket mer än bara bilar så nu i efterhand så tror jag nog det hade varit smartare att satsa där.
Har dock inte så mycket pengar i Nio och Xpeng så jag låter de vara kvar där så får jag se om det händer något under året här.
Det har ju varit stora problem att få fram komponenter till bilarna så de ligger lite back just nu, får hoppas på en vändning.
I värsta fall får jag sälja dem med förlust om jag känner att de inte kommer vända. Får bli en läropeng på det i så fall.
Här är de aktier som jag har just nu och som jag antagligen kommer fortsätta med. Kommer kanske skala ner lite i portföljen då det nu är ganska många aktier och det är svårt att hålla reda på alla.



Jag nåde mitt mål på en miljon redan i mars som jag hade för slutet på det här året. Nu är målet 1 miljon i aktier till slutet på det här året. Får se om jag kan lyckas med det. Tror inte det kommer växa i den takt som det har gjort nu. Det har gott galet fort det här året förutom ett par veckor i mars. Tror inte det kommer vara hållbart om det fortsätter i den här takten. Tror det kommer en sättning snart.


2 kommentarer:

Stefan sa...

Jag känner ju inte dig men då jag håller på med aktier o följer många träningsprofiler är det lite kul att se ett mönster hos många konditionsidrottare när det kommer till aktier och du är inget undantag. Och det är jakten på raketer och oftast ett stort innehav i Evo och andra tillväxtbolag. Eller är det en dålig spaning?

Per Kumlin sa...

Hej Stefan,
Det har jag faktiskt inte tänkt på. EVO är ju populärt nu de har gott tokigt bra. De är ju riktigt stora då de är med i Large Cap nu.
Tycker inte jag har så många raketer.
De flesta aktierna jag har ligger i Large Cap så de är redan ganska stora.
Försöker att inte ha allt för mycket i små bolag då de kan vara ganska ostabilt.
Att bolagen växer och inte ger någon direktavkastningen är väll bara bra annars?
Med vänlig hälsning,
Per