måndag 23 augusti 2010

Magura Durin Race MD100R bussnings bortagar skola

Tänkte det var dags att göra en liten snabb mekskola igen då min hjulbyggarskola var ganska populär.

Den här gången får det bli hur man byter bussningar på en Magura Durin Race MD100R gaffel.
Var hos Pedalogerna på Kvarnbacksvägen 103 som alltid har det jag behövde inne i affären för att få tag i reservdelarna och verktyget till jobbet.
Sen var det bra hem och sätta igång. Tog bort hjulet och skivbromsoket först för att inte ha det i vägen och för att slippa få olja på skivan.
Sen var det bara att dra ut returjusterhatten. Kan gå med bara fingrarna om man har tur annars får man hjälpa till med en skruvmejsel eller något tunt att bända med försiktigt.
Därefter var det bara att ta en 5mm insexnyckel och skruva bort fästskruvarna på båda benen. Kan vara bra att ha något att samla upp eventuell olja som kommer ur.

Passade på att skruva bort hela gaffeln från rammen för att komma åt lättare. Det är bara 3 insexskruvar så det går snabbt.
Därefter tömde jag luften ur vänsterbenet så att jag inte skulle få något flygande när jag tar bort insatsen till den.
Ha benen horisontellt när du tar bort låsringen och samla upp oljan från högra benet.
För att ta bort locket på ovansidan av innerbenen används en 28mm hylsnyckel. På högersidan får man skruva av den blå hatten till DLO låsningen av gaffeln och sen är det 2st 1mm torxkruvar som man får skruva loss och sen bända av låsratten för att komma åt.
Så här ser det ut när innandömet är utdraget ur innerbenen när man har tagit bort låsringen från innerbenet. Det är bara att ta en snabb titt och se till så att allt ser helt och rent ut.
Därefter är det dags att dra loss bussningarna från ytterbenen. Det första är att ta bort smutsskraporna och gummibussningen högst upp med en skruvmejsel lite försiktigt på båda benen.
Sen är det tid för att få bort de 2 inre bussningarna. Kan vara bra att ha Maguras bussningsavdragare för det. Artikelnummer 0722620 för de som vill veta.
Den var bara att trycka ner så att den gick nedanför den andra bussningen som sitter längst ner i ytterbenet. Där låste den fast automatiskt.
Sen var det bara att sätta ditt mothållet och skruva upp så kom båda bussningarna med på en gång. Det är bara att göra samma procedur på andra benet
Nu är det dags för att sätta på dom nya bussningarna. För det kan det vara en fördel att ha Maguras installationsverktyg med artnumer 0722622 för de 2 inre bussningarna och artnumer 0722624 för dammskyddet och gummibussningen högst upp på benet
För att få på den nedersta bussningen som är den som är den smala av de 2 så använder man det vita mothållet så att bussningen inte skadas eller bankas ner för hårt.
Det är i stort sett bara att trä på bussningen på verktyget och sen trycka ner det i botten.
För att få på den övre lite tjockare bussningen så användes samma verktyg fast med ett mothåll på ovansidan så att man inte lyckas trycka ner bussningen för långt och förstöra den.
Sist men inte minst så ska gummibussningen och skumringen på och det görs då med Maguras verktyg med artnummer 0722624. Det är bara att trä på både bussningen och skumskyddet samtidigt så här.
Sen är det bara att pressa i dem på varje sida.
Nu är bussningsbytet klart och det är bara att sätta ihop innerbenen igen i omvänd ordning.
Innan du sätter på locket på ovansidan av innerbenen så behövs det lite ny olja.
Det ska vara 5ml av Maguras SuspensionBlood Type 5 i vänsterbenet där luften ska i sen.
Och det ska i 65ml av Maguras SuspensionBlood Type 2 i högerbenet där själva dämparenheten och låsningen till gaffeln sitter.
Sen ska det vara 2,5ml Magura SuspensionBlood Type 5 i vardera ytterben för att innerbenen inte ska gå torra. Jag dränkte även in skumringen som sitter överst på ytterbenen.
Glöm inte bort den här plastringen/ändlägesstoppet som sitter längst ner i det vänstra benet. Den sitter löst och ramlar lätt bort.
Sen är det bara på med gaffeln igen på cykeln och pumpa upp till rätt tryck. Jag kör på runt 4,5bar
Nu ska den gå som en klocka igen. Fast det gjorde min redan innan ändå...;o)

Inga kommentarer: