lördag 18 juli 2015

XCO SM Isaberg

Idag var det dags för SM i XCO vid Isaberg. Banan var ganska kuperad med en lång uppförsbacke och sen lite snur uppe på toppen av slalombacken för att sen gå ner i en brant slingrande nedförsbacke. 
Efter det kom vi ut vid målområdet för att sedan dra vidare på en BMX liknade bana med en massa doserade kurvor och små hopp, riktigt kul.

Vi veteraner skulle köra 6 varv på den 4,5km långa banan så det skulle bli ett ganska långt race.

Jag värmde upp bra idag och körde ett varv upp till toppen av backen och runt lite gran för att få upp värmen.
Kom till start lagom till uppropningen sen var det bara att ställa sig och vänta på startskottet.
Kom iväg ganska bra och hängde på bra i backen för att vara mig.
Första varven körde jag med Donaldh, Joakim och Benny tror jag det var som var starkare än mig uppför.

Jag lyckades dock hänga med upp till toppen och sen köra om innan det gick utför och fick då en ganska betryggande lucka.
Han kom dock tillbaks till toppen på nästa varv men sen fick jag en för stor lucka för att han skulle orka ikapp utför igen.
Det var grymt roligt att köra idag. Det var mycket publik i backen som stod och heja och skrek så jag fick lite extrakrafter. BMX banan var grymt flowig och rolig att köra och där körde jag oftast ifrån mina närmaste konkurrenter så det kändes skönt.
Lyckades köra upp mig till en 8:e plats så det får jag vara riktigt nöjd med. Målet var top 10 så jag är glad.
Tyckte jag körde på så gott jag kunde och gjorde inga stora missar och jag var trött när jag kom i mål, kan inte bli mycket bättre.

Efter vårat lopp så var det H40 och H50 som skulle köra.
I H40 hade vi Hans Mård och Mats Allerstrand.
Mård körde riktigt bra och kom in på en 3:e plats i hård konkurrens av regerande världsmästaren Magnus Palmberg och f.d. OS deltagaren Roger Person.
Mats Allerstrand krigade på bra och kom in på en 16:e plats.
Fullständiga resultat ifrån dagen finns här.

Inga kommentarer: