söndag 10 juni 2018

Lida Loop snart slänger jag insulinpumpen

Idag var det dags för den 3:e deltävlingen i Långloppscupen iform av Lida Loop.
Det var riktigt varmt idag med runt 30 grader. Jag brukar dock köra ganska bra när det är varmt så länge jag får tillräckligt med dricka.
Vi kom ditt ganska tidigt runt 8:40 så det var lungt att hämta ut nummerlappar och sätta upp tält och värma upp.


Kollade blodsockret 2 timmar innan start strax innan jag skulle värma upp och då låg det på 6,7 med en pil nedåt. Tog en liten bar och körde iväg med Stefan, Erik och Isak.
Kändes ganska bra i benen så jag hoppades det skulle gå bra idag.

Dock så började blodsockret skena iväg lite precis innan start och 10:45 hade jag 11,8. Vågade dock inte ta något mer insulin då jag snart skulle starta så jag tänkte att jag inte behövde ta några gels första timmen.

Starten gick och jag hängde på skapligt uppför backen. Det gick ganska ryckigt på de snabba grusvägarna och jag märkte att mitt igångdrag var lite sämre än vad det brukar vara efter kurvor trots att jag oftast höll högre utgångshastighet ur kurvorna än de jag körde med.
Hängde dock med ganska bra men vid backen vid Harbro så fick jag släppa. Hamnade tillslut med ett ganska stabilt gäng och vi körde på bra. 
När vi kom till slutet av första Loopen så drog Mikael Kippilä på innan den sista tekniska bitten och jag hängde på. 
Vi fick en liten lucka och kom ifatt några framför innan nästa stigparti. 
Sen på diagonalen kom jag ikapp en presic innan stenröset. 
Han fick tyvärr stop precis när jag skulle om så vi krocka i varandra så mitt bromshandtag vek ner sig.
Tog en minut och skruva loss det och justera tillbaks innan jag kunde fortsätta.

Nu började jag känna mig riktigt seg också. Tittade på blodsockermätare och då stod den på 19,3 med en pil uppåt.
Vad i helvete. Jag har ju bara druckit knappt en flaska sportdryck.
Det är varmt satan och jag har såklart bara sportdryck i flaskan så den kan jag inte dricka.
Tar vatten i varenda depå men känner hur farten bara går neråt och neråt.
Efter 1,5 körande ligger jag på 21 i blodsocker och en pil uppåt. Kan inte bli så mycket värre än så här i värmen och inte kunna dricka ordentligt.




Kommer till 2:a lagningen ut på 3:e loopen och då stannar jag och häller ut all sportdryck och fyller flaskan med vatten och dricker upp den sen fyller jag på igen och tar ett stort gäng saltgurkor och käkar upp, blir nog stående en 2-3 minuter.
Nu ligger jag hur långt efter som helst men jag väljer att fortsätta då jag i alla fall fått vatten i mig.

Börjar få tillbaka lite styrka på slutet och kör ikapp ett ganska stort gäng på vägen.
Sista kilometrarna har jag kommit ikapp Göran Eriksson och ett litet gäng till. Lätt de dra på den långa grusvägen innan mål men sen gick jag om i skogen sista bitten då jag inte ville bromsa in där och körde på hela vägen till mål.

Fan jag börjar tröttna på den här djävla insulinpumpen snart. Typ alla tävlingar jag kört fram tills nu när jag har haft den på magen eller ryggen så har den ramlat av trots att jag tejpat den för att skiten inte tål svett.

Nu hade jag satt den på armen och där satt den i alla fall kvar men jag blir inte så insulinkänslig när jag har den där och det verkar tydligen vara ännu värre när jag ska tävla och det är varmt.

Vet inte hur jag ska få till den eller om jag bara ska skita i den och gå tillbaka till sprutor.

Resultat behöver jag inte räkna upp, kunde bara se att jag var nästan en kvart sämre än de 2 föregående åren trots rekordsnabbt före, men alla resultat för Lida Loop finns här.

I herrelit så var det starke Emil Lindgren som gick och vann förre Calle Friberg och Alexander Wetterhall.

I damelit så gick Åsa Erlandersson och van i en tätt strid med Maria Carlsson och Ingrid Källström.

Våra andra CRT åkare körde grymt bra.
Isak Nordin kom 6:a strax före Erik Åkesson i elit.
Foto Håkan Åkesson

Och våra snabba juniorer kom 1:a iform av Eric Harlitz och 3:a av Lukas Rörfors Mörtsell, riktigt grymt kört.





Inga kommentarer: