onsdag 21 juli 2010

Don Valley the place to be for mountainbikers in Toronto

Idag så lyckades jag hitta till Don Valley. Hade surfat runt på nätet och kommit fram till att Don Valley var stället man skulle cykla på om man gillar mountainbike. Toronto är grymt stort med sina 9 miljoner invånare så det är lite svårt att hitta grönområden att cykla på här.

Det finns hur många parker som helst här men dom är väldigt små så det tar
runt någon minut att cykla runt. Men Don Valley var skapligt stort och hade några mil med singeltracks som det gick att cykla på.

Don Valley låg ganska nära där jag bor. Tog runt 25 minuter att cykla dit.
Det låg typ mitt inne i stan. Tyvärr var det grymt svårt att hitta ner till spåren för oftast gick vägarna ovanför och det gick inte att se var stigarna började. Jag snurra runt i typ 40min och hade i stort set gett upp och börjat cykla hem.
Då råka jag köra fel och kom till en återvändsgränd vid ett fabriksområde och där fanns det en liten stig bland alla buskar.

Djävlar vilka grymma stigar som uppenbarade sig mitt i stan sen. Det var typ som fiskartorpet * 10 mitt i Kungsträdgården.

Det var ganska lätt tekniskt om man inte körde på deras byggda north shore banor. Det var dock grymt tight och väldigt snäva kurvor och riktigt brant på sina ställen så lyckades man komma lite fel i en kurva kunde det bli riktigt jobbigt.
En riktigt fin dirtbana fanns det också för de som gillar att hoppa och slipa på tekniken. Jag vågade inte testa så mycket då jag var helt ensam där för tillfället då många a hoppen var ganska brutala för min del.

Blev en härlig tur på 2½ timme med en massa nya fina stigar i bagaget.

Inga kommentarer: