onsdag 27 augusti 2014

Blev en 21:a plats på VM i Lillehammer

Idag var det jag som skulle tävla. Det var 50 stycken anmälda men det var bara 33 som kom till start.
Väderprognosen hade lovat sol hela dagen och det hade verkligen behövts. Dock så kom det regn även denna dag innan start och gjorde en redan blöt och tung bana ännu svårare.
Till starten så började det som tur var komma fram lite sol.
Jag var verkligen inte motiverad att köra idag. Min form är kass och jag gillade inte banan alls.
Den var alldeles för lång och hade inget flow och den var inte tekniskt teknisk utan det vara bara lerigt och tungkörd och slagig hela varvet runt. Det var typ som novemberkåsan där man körde som på en lerig tvättbräda och bara skumpa fram i 3 km/h, ingen fart alls.

Jag kom dock iväg ganska bra i starten och körde hyfsat bra i ett halvt varv av 3.














Men sen så fick jag grymt ont i ryggen och kunde knappt trampa alls. Det var flera ställen jag fick gå på för att det var så tungkört och sista A-linjen som jag alltid har klarat på träning fick jag gå nedför för att jag inte orkade cykla upp till kanten innan droppet.
Harva runt i 1,5 varv innan det började släppa lite och ut på 3:e och sista så kunde jag börja gasa på lite.














Kom ikapp några stycken på slutet och kunde tillslut avancera till en blygsam 21:a plats.
Jag hade som mål att komma runt på 1:30 men nu blev det 1:38 i stället.
Ja det var ju kul att testa att köra ett VM men det kändes tyvärr som en Kalle Anka cup.
Det var inte större än en vanlig Keps Cup hemma i Stockholm så det var lite av en besvikelse.

Jag hade hoppats på att det skulle vara lite tillställning runt omkring och massor med folk som stod och heja men det var typ helt tomt.
Prata man med folk på stan så hade de ingen aning om att det var ett VM som gick i trakterna. Alla såg ut som fågelholkar när man sa att det gick en stor mountainbike tävling här, lite trist när allt håls i snudd på hemligt här.

Ja ja resultat har de i alla fall varit bra på att få upp. Här är dagens resultat för de 2 klasserna som körde.

När jag var klar skulle jag langa åt Ville men det gick tyvärr inte som vi hade tänkt. Stackaren krascha hårt på 2:a varvet och fick järnskakning. Han fick åka till sjukhuset och sys ihop då han kannat på sidan nedför ett stenröse.













Tur i oturen så klarade han sig bra och behövde bara lite omplåstring och sys ihop på 4:a ställen.

Inga kommentarer: