söndag 25 november 2018

Episk Skogsdistans med MTB Täby

Idag tänkte jag att jag skulle få till ett distanspass för första gången på länge.
Såg att MTB Täby skulle köra ifrån Ensta kl 09:00 så jag tänkte att jag skulle försöka hänga på där så skulle jag inte komma hem så sent heller.
Det var perfekt väder med någon minusgrad och sol. Tort och fint var det också så det kan inte bli bättre.

Gick ganska snabbt att cykla till Ensta då det var fint väder så det tog bara runt en halvtimme.
Vi blev nästa 10 pers som skulle ut i skogen och köra bort mot Vallatorp, Fornboda, Törnskogen och sen tillbaka.

Och vilken runda det blev. Vi körde i stort sett bara i skogen på tekniska stigar. Jag var den enda med hardtail då jag körde min Trek Procaliber 9.8 som går som vintercykel nu. Alla andra hade heldämpade endurohojar med droperpost.
Jag fick slita lite på de steniga partierna men det var grymt kul. 
Det var så fina spår nu när det var tort och hårdpackat. Det var som att köra i sommras men med mer kläder, så grymt fint underlag.

På några ställen blev det lite väll tekniskt även med endurohoj så det blev några kortare sträckor som vi fick gå.

Men 95% var fina tekniska spår som det bara var att kötta på, så grymt kul.
Var någon enstaka kort sträcka på grusväg också i riktigt fina miljöer.

Blev riktig propagandacykling det här. Bättre en så här blir det inte en novemberdag. Det var knappt så jag behövde tvätta cykeln när jag kom hem så tort och fint var det.
Hoppas det fortsätter så här resten av vintern då blir det ett rent nöje att cykla ute.







Inga kommentarer: