söndag 3 september 2023

Oskars första endurorace

Idag var det dags för Capital Enduro Series vid Upplands Väsby.
Oskar hade fått upp ögonen för cyklingen igen efter våran europaresa så han hade bestämt sig att han ville tävla också vilket är riktigt kul.

Så det här blev hans första Endurorace någonsin. Han var riktigt taggad och hade testat banorna med mig här i veckan.
Det var 5 olika banor som skulle köras 2 varv var och de tog runt minuten att ta sig nerför.

Vi hade åkt ditt så vi var där vid 10 så vi skulle hinna köra alla banorna ett varv för att se om de hade ändrat karaktär något efter gårdagen då vi körde.

Sen vid 12 var det dags för oss att börja köra.

Oskar startade alltid före mig så jag kunde köra efter och se så han kom ner utan problem.
Han har ju bara en hardtail än så länge så han får ju jobba lite mer för att komma ner.

Banorna här är som tur var ganska skonsamma så han klarade det utan problem.

Jag försökte jaga ikapp Oskar så gott det gick. Jag gjorde inga stora misstag men det kändes som jag gled runt lite för mycket och hade fel bromspunkter för det var lite ryckig körning med lite för mycket stop och igångdrag.

Mycket handlar om att våga stå på och hitta rakaste spåret och hitta rätt bromspunkter och hela tiden få med sig farten.
I teorin är det enkelt men i praktiken så är det svårt att få till allt genom en hel bana med alla hinder och kurvor.

Det är riktigt kul att utmana sig hela tiden och känna att det fortfarande går att göra framsteg.
Framstegen är inte så stora nu när jag kört ett par år men det går fortfarande sakta men säkert framåt.

Riktigt kul att köra idag och grymt att Oskar körde på så bra.

Bra och riktigt fint arrangemang som vanligt av CES
Kul och träffa allt folk och snacka lite och köra roliga banor.

Resultat ifrån dagen finns här också. Nu blir det till att ladda om till Falun, ser ut som Oskar vill testa på att köra där också.




Inga kommentarer: