lördag 9 mars 2024

Teknikträning

Idag blev det lite teknikträning med Tomas och Peter runt NIKE spåret i Ursvik.
När jag tävlade mycket på långlopp och en del i XCO så var jag oftast bland de snabbare i min kategori/åldersklass när det var tekniskt och gick utför.
Jag har aldrig tyckt att jag har varit riktigt bra där men det har oftast varit där jag har kört ifrån och fått lucka när jag tävlat.
Sen när jag fick hjärtproblem och inte kunde hänga med bland de snabbare i min grupp så tänkte jag att jag vill testa och öva lite på tekniken ännu mer.
Jag började köra enduro lite på skoj och där märktes det regällt att min teknik var långt ifrån bra.
Den fungerade skapligt för långlopp och XCO som är något helt annat men när det blev riktigt brant och stenigt så hade jag inte mycket att säga till om.
Jag har flera gånger hört folk säga att det inte är på de tekniska partierna man vinner ett lopp. Det tar man igen uppför och så vidare.

I min värd där jag aldrig kommer kunna köra ifrån någon uppför så gör varje sekund jag kan vinna i tekniken att jag kanske blir mer utvilad och kan hänga med lite längre när det går hårt och kanske kan köra ifrån någon utför.

Så teknik är i alla fall för mig i alra högsta grad viktigt och träna på och det är grymt roligt också.

Jag har ju grymt mycket att lära mig där också så det blir extra kul också.

Vi tog ett varv på NICK spåret och stannade på några ställen och nötte lite.

Det finns ju en del steniga partier och hopp som det finns flera spårvall på och ibland kan det vara bra att kunna ta flera alternativspår när man vill köra om någon på och då vill man inte slösa för mycket krafter heller utan helst hitta en genväg som går snabbare och tar mindre energi på att ta sig om också.

Var riktigt kul att köra idag då det var hårdpackat och bra grepp på de flesta ställena.

Kände att jag vill ta upp hoppträningen igen. Det blev inte så mycket som jag tänkt mig förra året.
Det är min största akilleshäl just nu då jag inte har så bra teknik när jag är i luften.
Det börjar bli dags att försöka ta upp det igen tillsammans med att få till tekniken på brantare stenigare partier.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hänger gärna med nästa gång! Nöta är kul, och se andras spårval! /Nässlander