lördag 2 oktober 2010

Episk tur i Hellasskogarna

Idag var det en sån där riktigt skön och rolig dag på cykeln. Det var jag och Stefan Nilsson som tog en lång lugn tur ute vid Hellas.

Vi mötes upp nere vid Hammarbybacken. Då Stefan var lite sen så passade jag på att köra uppför backen där Hammarby Hillclimbe gick.















Körde på storaklingan hela vägen men det var lite småtungt på 44-32 i utväxling. Har för mig att jag gjorde det för någon vinter sen när det var massa hårdpackad snö där.
Tänkte att klara jag det då ska jag fan göra det nu också. Lyckades skrämma upp pulsen i 178 i alla fall.















Sen blev det en härlig tur i skogarna runt Hellas. Vi började med att köra SBR banan som jag vann förut baklänges tills vi kom till Hellas. Sen blev det gröna bort mot Fisksätra och sen tillbaks till milspåret för att fortsätta med blåa spåret ut till Erstaviksbadet.
Skit vad kul det var att bränna runt i skogen på lite småtekniska spår. Det är verkligen det här som är Mountainbike. Att bara kunna susa fram snabbt av egen kraft i skogen och få ett sånt där härligt flow då man får cykeln att gå dit man pekar den och bara flyta fram mellan stenarna och rötterna.

Men ibland så börjar tro att jag börjar bli riktigt gammal och skröplig. Det var några halvsvåra partier som jag bara laddat utför förrut som jag nu sakta in på och skulle titta innan jag drog ner.

Sen har vi den här utförslöpan på det gröna milspåret.
Den har jag tagit med helstel cykel förrut.


Fan nu våga jag inte ens köra ner med heldämpat. Vilken kärring jag har blivit. Vart ska komma härnäst, att jag inte kan hoppa ner för trottoarkanter utan får kliva av och leda cykeln.
Stefan och jag fick ihop en grym runda i alla fall och det satt riktigt fint och köra lite skog igen.

Träffade på Patrik Eklund på vägen hem så vi tog en runda runt Vinterviken och längs vattnet mot Vårby så när jag kom hem hade jag skrapat ihop 5 timmar i sadeln. Har bara druckit vatten under turen men var inte hammarlåg ändå när jag kom hem utan låg på 5,7 så det var riktigt bra.

Nu ska jag förbereda mig på utgång då det ska bli lite fest ikväll. Ska träffa lite vanliga polare som inte cyklar för en gångs skull..;o) Får se vad det kommer sluta sen.....

2 kommentarer:

STIZZE sa...

Du får säga till nästa gång du är i mina trakter så hänger jag gärna på, jag bor bara 300m från hammarbybackens parkering.

Per Kumlin sa...

Japp får lägga en blänkare på bloggen nästa gång innan vi ska dra ut.