söndag 23 september 2012

3:a på Svealandsmästerskapen

Idag var det Svelandsmästerskapet ute vid Åkersberga som Mtb Täby hade hand om.
De hade fått till en riktigt utslagsgivande och teknisk bana med mycket lera och stenar och rötter med en hel del backar också. Det var 110 höjdmeter per varv och varvet var 3,7 km långt där vi i H30 skulle köra 5 varv.

Starten gick 2 minuter efter eliten som startade kl 13:00. Det var Ville som drog iväg först tätt följt av Johan och mig. Ville hade en växel till och drog iväg utan att varken Johan, jag Norin och Strömblad orka hänga på.
(Angelica Edvardsson fick låna min kamera och tog alla fina bilder)
Det blev Johan som sedan ökade lite och fick en liten lucka till oss jagande där bakom.
Efter något varv så kommer tyvärr Ville gående och har tydligen lyckats få ännu en punktering.
Kort där efter så kommer även Johan gående och har fått något problem med cykeln så helt plötsligt är jag uppe i ledningen.

Norin kommer dock upp och ökar i den branta stigningen upp till toppen av slalombacken. Dock så är det ett tekniskt parti nedför med massa hal lera och en massa rötter så jag lyckas komma ikapp igen.
Per Strömblad är också uppe och kör så det ser ut som det kommer bli någon av oss som kommer ta hem segern.
Norin sätter dock in ett till ryck uppför och den här gången orkar jag tyvärr inte hänga på och kommer inte ikapp nedför så han får en liten lucka.
Jag försöker hålla ett jämt tempo och hoppas på att jag kan komma ikapp medans Strömblad ligger och avvaktar på mitt hjul de sista 2 varven.
 
När vi har ett varv kvar så kommer dagens snabbing Calle Friberg och kör om. Där märker man att det är några snäpp upp till Elittoppen minst sagt. Hade inte mycket att säga till om där direkt. 
När det sen börjar närma sig mål så sätter Strömblad in en attack i sista uppförsbacken och nu var jag helt stekt för jag orkade inte svara.
Han får en liten lucka men sista hundra metrarna på grusvägen in till mål så börja jag komma ikapp lite men han var för stark idag och tog den platsen.
Blev dock en fin 3:e plats på Svealandsmästerskapen och blev därmed 2:a på DM som också ingick i tävlingen.
I herrelit så var det Calle Friberg som tog en betryggande ledning framför Lars Bleckur och Fredrik Edin.
Fullständiga resultat ifrån Svealandsmästerskapen finns här.

Inga kommentarer: