lördag 15 september 2012

Där satt den, vinst på Hammarby Hill XC

Kände mig ganska trött och seg på morgonen då det inte blivit så mycket sova i veckan och knappt någon träning alls.
Som tur var startade Hammarby Hill XC vid 12:00 så jag slapp stressa.
 
Starten gick upp för nästan hela Hammarbybacken och som vanligt tappa jag en hel del där.
Men efter några kilometer så kom ett ganska långt tekniskt parti och där kunde jag avancera ordentligt.
Hamnade i en bra grupp med Simon Galle, Jesper Andersson och Damian.
Till min förvåning så lyckades hålla mig kvar i gruppen även på de uppförsbackarna som var så det började kännas riktigt bra.
Det gick lite ryckigt ett tag då Simon drog på ibland och Jesper åkte upp och ner lite men de fick aldrig någon riktig lycka så jag lyckades komma ikapp.
Simon drog iväg på 2:a varvet men fick sen något problem och fick bryta.
Ut på sista varvet så drog Jesper iväg upp till toppen av Hammarbybacken och jag lyckades inte hänga med riktigt och han fick en ganska stor lucka.
Jag jagade så gott jag kunde och fick syn på han igen vid det tekniska partiet.
Tyvärr kom jag inte ikapp helt utan hade han runt 30-40 meter framför mig.

Sista 5 kilometranrna så närmade jag mig honom och blev taggad att ösa på det sista jag hade. Hade fått höra att jag ledde H30 klassen så det kändes riktigt bra.

På det sista tekniska partiet som var väldigt lerigt så kom jag ikapp Jesper och sen var det bara att sätta in en stött och gå om. Det var lite för halt för honom så jag fick en liten lycka och drygade ut den till mål.

Blev ett riktigt bra rejs där jag van min klass ganska övertygande och jag tror att jag kom 8:a i elit så det kändes grymt bra.
Det trodde jag inte på morgonen när jag kände mig så trött. Fick det bästa priset jag vunnit någonsin på en tävling också. 1000:- fick jag för vinsten, det satt fint.
Blir till att fira ikväll och bjuda Eva på middag då hon hjälpt till att langa så fint.
I herrelit så var det Magnus Darvell som tog hem segern ganska klart också.
Hammarby Hill banan är ganska hård och trots att det var mer grusväg i år så var det inget som man kunde ligga på rulle och lata sig på. Blev ingen klungspurt nåonstans vad jag kunde se utan alla kom in en och en.
Lars Bleckur körde bra och tog en tredjeplats efter Matthias Wengelin.
Fullständiga resultat för Hammarby Hill XC finns här.

4 kommentarer:

STIZZE sa...

Starkt kört, jag var jävligt impad redan vid första varvning att du låg på så bra! Det lönar sig ibland att.. vila.. :)

Anonym sa...

Grattis Per! Det visar ju att du fixar både backar och grusväg rätt ok. (Har Flockhart ännu lyckats ta ditt rekord upp på Nybohov?)

/Spetz

Per Kumlin sa...

Tackar, ja ibland går det skapligt bra även i backarna för mig:-)
Tror inte Flockhart har försökt att slå min tid uppför Nybohovsbacken.

Anonym sa...

Grattis! Stark kille du är!
/oliver