lördag 9 maj 2015

Billingeracet

Idag var det dags för första racet i Långloppscupen. Det var Billingeracet i Skövde som skulle köras. Billingeracet är en av de tuffaste loppen i Långloppscupen med en del långa uppförsbackar och mycket skog.

Vi var 6 till start idag och hade med ett stort service team så det var riktig laddning.

Vi hade teammöte en timme innan start för att veta hur lagningen skulle gå till.
Sen var det bara att värma upp och dra sig till starten.
Starten gick upp hela vägen till toppen och som vanligt så tappade jag en hel del när det börja branta till på stigen.
Lyckades köra ikapp lite på de planare partierna och kom ikapp en ganska bra grupp ut på banvallen.

Sen skulle vi upp på någon liten stig efter banvallen och där lyckades jag få punktering på bakhjulet.
Drog i en patron men när jag skulle ta ut den åkte ventilen med.
Fick stå ett gäng minuter och fixa tillbaka ventilen med adaptern kvar då jag inte fick loss den.

Fick rulla försiktigt till den tekniska zonen någon km efter för att slita av hjulet och sätta i en ny slang och pumpa upp.
Blev ett gäng minuter stående där också.

Sen var det bara att börja jaga. Då jag punktera så tidigt så hade halva startfältet kört om kändes det som.

Jag körde om och om hela tiden och det blev lite trixigt att komma om på alla tekniska partier så det blev en hel del köande.

Mossa på så gott jag kunde men började bli riktigt seg på slutet då jag fick dra själv hela tiden. Lyckades köra om någon vid strupen innan mål så det kändes skönt i alla fall.

Blev en blygsam 19 plats så det var lite surt. Har nog aldrig varit så trött som jag var när jag kom i mål idag också. Det slet verkligen och ligga och dra hela tiden.
För elitåkarna gick det bra. Lars Bleckur kom 3:a och Anders Eriksson kom 12:a, Stefan Dahl kom 13 och Jonathan Bergqvist kom 25:a
Riktigt fin med pallplats för Lars.

Inga kommentarer: