måndag 29 januari 2018

Trek Procaliber 9.8 SL uthämtad på Cykloteket

Ikväll blev det en vända till Cykloteket i Bromma. Mästermeken Fredrik hade blivit klara med min Trek Procaliber 9.8 SL.

Allt var finjusterat så det är bara att sätta sig och trampa

Shit det här blir en riktigt grym träningshoj. Runt 10 kg för en 29” hardtail är inte fy skam. Jag minns när jag började cykla när man körde små 26”. Då var jag glad om jag över huvud taget kunde få ner tävlingshojen under 10 kg. Nu sitter jag och kör en tränings/vinterhoj på de vikterna.
Det har hänt lite sedan 90 talet.
Den här Trek:en har en även en liten dämpning i rammen trots att det är en hardtail.
Trek kallar det för IsoSpeed och ska ta bort de små vibrationerna då sadelröret kan röra sig lite vertikalt men den är fortfarande helt styv i sidled.

Ska bli riktigt intressant att testa. Självklart har den lätta fina kolfiberhjul iform av Bontragers Kovee Elit 23.
De ska vara både lätta och styva och i Boost utförande så det kommer också bli intressant att testa.

Får se när jag ska ta första turen med den. Vill ju helst premiärköra när det inte är snöblandat regn. Men vi får se, det lär ju bli den här veckan i alla fall.

Många frågar mig varför jag köper så fina tränings/vintercyklar. Det enkla svaret är att jag satsar ganska mycket på min träning och vill ha bra grejer vad jag än gör.
Men framförallt så är det för att vintern är inte så jätterolig här hemma i Sverige. Skulle jag då köpa en cykel som är tråkig att träna på bara för att det är billigt så skulle jag ruttna.
Nu har jag möjligheten att köra på fina cyklar året runt och då är det klart att jag tar den möjligheten. Det ska ju vara kul att träna även på vintern.

Inga kommentarer: