söndag 1 april 2018

Träningsläger med diabetes och insulinpump

Idag skulle det bli ett lugnare distanspass på lite platare vägar. Planen var 10 mil till Santa Maria Del Cami via Sa Pobla och söder om den större huvudvägen. 

Vid Sanra Maria Del Cami körde vi över den stora vägen och körde upp på de lite mindre vägarna längs med bergen.

Var lite mer upp och ner på hemvägen och det fanns några kortare roliga nedförslöpor.


Vi körde väldigt lugnt men de 2 långa och hårda dagarna vi redan kört här har gjort taco av mitt blodsocker.
Jag har i stort sett bara kört 1-1,5 timme ganska hårt och är inte riktigt van vid de här längre passen.
Vid så korta tider som jag kört så har inte mitt blodsocker sjunkit så mycket. 
Jag har fått ta temporär basal på ca minus 40-50% på den tiden jag tränat.
Jag har haft en total dos på runt 36-38ie en vanlig dag. Nu har jag fått gå ner till 30 och lite under och jag äter fortfarande som en häst.
Den temporära basaldosen på minus 50% har jag fått starta 1,5 timme före passet och jag har kört den tills jag kommit hem så det blir en tid på 1,5-2 timmar mer tid än vad jag tränar som jag går på den temporära basaldosen.

Trots det så har jag varit hungrig ganska tidigt in i passet och har fått äta redan efter 1,5-2 timmar.
Så nu funderar jag på att sänka min totala basaldos med några % också för att slippa äta igäll mig här.
För det är inga små portioner jag drar i mig till frukost och middag och det blir ganska mycket äta under passet för mig med.
Blir ju lite matstop ibland.



Vi fick ihop ca 11 mil tillslut på 4:05 och då hade jag dragit i mig 1 stor flaska sportdryck, nästan 200 gram torkad frukt och en stor buggete när vi fika och då körde vi inte ens hårt idag.

Det är lite skillnad med insulinpump och vanliga insulinsprutor.
Med vanliga sprutor som jag körde förut så behövde jag inte ändra insulindossen när jag träna och kunde köra ett lugnt 4 timmars pass utan att äta. Så det gäller att tänka om nu när jag kör med pumpen.


Inga kommentarer: