torsdag 6 juli 2023

Idag blev det en massa PowerShell

Idag har jag suttit med PowerShell hela dagen. Skulle skapa ett enkelt skript att skapa användare och sätta en massa värden på det.
Gick hur bra som helst med Active Directory modulen då den har alla properties för AD attributen i sig.

Men sen skulle jag göra likadant utan Active Directory modulen och då blev det genast svårare.
Lyckades få till nästan allt med ADSI.

Det var bara ett litet aber och det var ”User Cannot Change Password” attributet.
Tänkte jag kunde sätta den med UserAccountContol och sätta den till 66048 som ska vara  ”User Cannot Change Password” och  ”Password never expires”
Men där gick jag bet.
”Password never expires” sattes men inte den andra.

Har försökt med alla möjliga kombinationer men inte någon som rår på ”User Cannot Change Password”

Får se om jag hittar något i morgon. I värsta fall får jag skapa en GPO som sätter värdet åt mig när användaren har loggat på.

Det ska inte vara lätt alla gånger.



Inga kommentarer: