söndag 30 november 2008

Test av vintercykel och kryssning med Birka.

Ja i fredags körde jag mitt första 8min intervallpass för säsongen. Det var inga siffror att hurra över direkt, körde 6styckna och lyckades späka mig igenom 280w på alla. Det är lite sämre än förut. Hade runt 290-300 förut vid den här tiden och har haft runt 320-330w som bäst. Men jag är som tur var ca 1½kg lättare fortfarande så jag får trösta mig med det......

Igår så var jag ute och rastade den nya vinterhojjen. Shit vilken skillnad mot den gamla som var superlåg där fram då den hade stel framgaffel som inte var gjord för framdämpade ramar och sen gamla slöa V-brommsar.

Jag hade vant mig vid den gamla cykelns bromsar och crossens bromsar som heller inte bettar allt för bra hur mycket man än tar i. När jag sen satte mig på den här besten och skulle sakta ner så slog jag nästan runt. Vilket djävla bett, har aldrig varit med om maken. Behövde knappt ta i något alls och den låste både fram och bak på en gång. Men sen sitter det ju dom nya Avid Elixir R skivbrommsar på med dasslock till 185mm skivor både fram och bak som tar hand om bromskraften.

Den har riserstyre och 90mm styrstam och skapligt brant styrvinkel så den kändes snabb som fan i skogen.

Den styrde direkt dit man peka framhjulet, det var nästan till att den kändes lite nervös men grymt kul var det att smiska den genom kurvor och smårotiga partier.

Jag kan lugnt vara nöjd och ha den här cykeln som en slaskmoppe. Går ju inte direkt att klaga på Shimano XT och dom nya SLX grejerna som sitter på då det trots allt ska vara en vintercykel.


Igår var det också dags för kryssning med Birka. Då jag och 2 andra polare fyllde år ungefär samtidigt så fick vi den briljanta iden att fira det tillsammans på Birka. Det blev 12 testoteron- stinna gubbar som bordade skutan vid 18 tiden. Det blev hög fart redan vid buffen så man visste var ribban skulle läggas.

Så här kan det gå om man inte har balans på grejerna......


När alla var mätta och belåtna så styrde vi kosan ner till Taxfree butiken för att inhandla diverse rusdrycker som kom att tömmas i hytten av en del. Som vanligt på en kryssning så är det förfest i hytten så även denna gång.

På sedvanligt gammalt vis så hölls hyttdörren öppen för att visa att här var det fest.....

Vi fick besök av en 70-åreig gubbe som höll låda för oss hela kvällen. Ove hette han och han drog den ena historien efter den andra så hela gänget låg dubbelvikta av skratt. Vilket djävla stolpskott.

Vid 23 rycket var det dags att göra dansgolvet osäkert. Dom flesta tog sig upp till diskot och shake'a loss tills det stängde runt 3 rycket sen var det dags att säja godnatt för den här gången.

Ove joina oss även under morgondagen och var lika överförfriskad då och fortsatte att dela med sig av sinna mer besynnerliga resor och historier. Man kan ju inte påstå att han var blyg eller direkt fin i kanten precis..... Men kul var det.

När man kom hem var man inte allt för pigg utan det blev till att slappa framför TV:n och ta det lugnt.

Inga kommentarer: