fredag 5 juni 2009

Bygga hjul skola. Så här länkar jag ihop DT aerolite ekrarna med TUNE naven och Innolite fälgarna..

Ja då var det dags att bygga ihop allt. Jag gör det såklart själv så har jag ingen att klaga på om det skulle bli fel. Så här kommer en liten kort hjulbyggarskola.

Jag börjar med att sätta den första ekern i hålet brevid ventilen för att se till så att jag inte får ekrarna att korsa sig vid ventilen, kan bli jobbigt att få in pumpen annars.

Sätter sen den ekern på ytterkanten av navet och vrider den så att den blir vinklat från ventilen. Sen är det bara att ta varanat hål runtom i navet på yttersida till resten av ekrarna.
Dom ekrarna som är på yttersidan ska nu ha 3 ekerhål mellan sig på fälgen och det är oberoende av hur många kors man har på ekringen förutom solekrat då.

Då jag ska ha 3kors på mina hjul så sätter jag in dom ekrarna som skal vara på insidan av navet på resten av hålen som är kvar på samma sida som jag startade på. Jag vrider dom åt andra hållet och vid första korset som då är ekerhålet bredvid vid navet så ska den ekern ha 9 ekrar emellan sig innan den här ekern på insidan ska fästas in vid fälgen (gäller bara 3kors, vid 2 kors är det 5 ekrar i mellan som gäller).

Jag brukar inte sätta fast alla ekrar i fälgen till att börja med utan nöjer mig med att dra på ytterekrarna på ena sidan för att få lite stabilitet sen sätter jag in alla ekrar i navet så jag slipper böja dom så mycket när jag ska dra dom till fälgen sen.
Jag har även dragit ekringen så att ekrarna på utsidan av navet på ena flänsen inte går innanför erkrarna på insidan av navet. Blir snyggare så och så slipper man att ekrarna ligger och skaver mot varandra.

När det är dags för att sätta in ekrarna i andra sidan så är det bara att göra samma sak. Kom bara ihåg att ekern som vi startade med vid ventilen som var vriden från ventilen kommer att vara framför samma eker på motsatt sida så den skall sättas in i hålet i navet som är precis bakom den. Sen är det bara att forsätta som förrut.
När ekringen av hjulet är klart så kommer man till själva finliret. Dvs att spänna upp allt ordentligt så det blir rakt och fint. Jag brukar börja med att dra år alla nipplarna så att gängorna på ekern inte syns och sen 2-3 varv till så brukar det bli lagom spänt och relativt rakt redan från början.

Sen är det bara att sätta upp hjulet i riktstället och spänna upp allt. Enkelt förklarat så spänner man lite på motsatt sida av var fälgen buktar åt. Så går fälgen lite åt höger så spänner man lite på vänster sida. Sen beror det lite på hur fälgen går i höjdled också. Om fälgen går lite åt höger och samtidigt lite ifrån dig i höjdled så kan du i stället släppa lite på högra sidan.
Det är lite trixigt i början men går ganska fort när man vant sig.

När allt är rakt och fint så kan man massera ekrarna för att dom skall sätta sig ordentligt.
Jag brukar lägga ner hjulet på marken och trycka fälgen mot marken och sen vända på hjulet och trycka fälgen mot marken igen så båda sidorna får sitt (tryck inte för mycket bara, det ska bara svikta lite gran).
Oftast hör man att det knäpper i ekrarna när dom sätter sig. Sen är det bara att sätta hjulet i riktstället igen och se så allt fortfarande är rakt och rätta till det som kan ha blivit snett igen.
Sen är det bara att massera lite igen och kolla att det är rakt. Så lätt var det att bygga ett hjul.
Vad blev då vikten på dessa värstingar? Ja det blev 1112g, grymt lätt för ett helt hjulpar tycker jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Could you please translate in english?
Could you please contact me: philmaed@yahoo.com
Thanks a lot!!

Per Kumlin sa...

Hi I'll se if I can translate it to you. My technical english is not the best..;o)

Per Kumlin sa...

Youre address philmaed@yahoo.com don't seams to work.

Anonym sa...

perhaps you can try this one: philbike7@gmail.com

thanks

Anonym sa...

Tjena. Vad har du för mail? Måste ju fråga hur fälgarna fungerade på Lida OM du körde med dom där....Har nämligen själv beställt ett par :)
Eller släng iväg ett mail till mig så svarar jag på det om du ej vill lämna ut mailen din här.

Hade bra

/Andreas Svanebo
info@andreassvanebo.se
www.andreassvanebo.se
blogg.andreassvanebo.se

Anonym sa...

Hej! Jag ska precis bygga ihop mina hjul som bla består av Tunes King samt Kongnav. Det jag undrar är om det ska vara svårare att träda i ekern i navet om ekern ska vara på utsidan ? Det ser ut som att det bara är fasade hål på utsidan av naven men inte på insidan...Känns ju konstigt att böja ekern om du förstår vad jag menar ;)

mvh
Dan

Mats Zackrisson sa...

Suverän beskrivning. Mitt egenekrade hjul fungerar perfekt. Tack för hjälpen.