onsdag 29 november 2017

VO2 Max Booster Program

Idag har det regnat mest hela dagen här i Ao Nang Krabi. Blev mest till att hålla sig runt hotellet. 
Vi skulle ha åkt ut på en båttur var planen ifrån början men bolaget vi skulle åka med sa att vi kunde skjuta upp det då det var risk att det skulle bli ganska vågigt också så det gjorde vi.
Mestadels av dagen spenderades här med småttingarna.

Jag har ju inte tagit med mig cykeln hitt till Thailand och styrketräningsrummet som såg skapligt stort ut på bilderna var väldigt litet och hade inga fria vikter eller ställning för knäböj eller benpress så styrketräningen jag hade hoppats på att kunna göra föll i stöpet.

Dock hade de en motionscykel model sämre utan effektmätning och med styret upp i magen så den har jag fått köra i ett varmt rum utan någon riktig airkondition.

Jag hade fått tips om ett fint VO2 Max Booster Program ifrån våran nya åkare i CRT Richard Lööv som jag tänkte testa då det såg ut att passa riktigt bra för vistelsen här nere.

Det är ett 14 dagars program där det går ut på att försöka höja sitt Vo2Max under 14 dagar med kontinuerlig intervallkörning. 

Det är inga vilodagar under de 14 dagarna men man kör heller inte mer än en timme per pass så det passar perfekt för mig här nere då jag inte har så mycket tid att spendera på träningen.

Problemet var bara att testcykeln som fanns till förfogande inte hade någon effektmätning så jag fick improvisera lite.

Allt utgick ifrån att man skulle starta första dagen med en maxning på 5 minuter. Sen skulle hårdheten på resterande intervaller utgå ifrån det resultatet. 
För att det skulle bli lättare för mig att räkna som inte är ett mattesnille så tog jag det högsta motståndet jag kunde få tag på men ändå hålla 100 i kadens. 
Sen var det bara att hoppas på att effekten går linjärt med kadensen så när jag ska hålla 90% så hoppas jag på att kunna köra på 90 i kadens och det ska bli bra.

Har kört i 4 dagar nu och det känns som det stämmer ganska bra i alla fall. 
Jag får ta i grymt mycket men det blir inte så att jag inte klarar sista intervallen än så länge.

Det blir ju tyvärr inte så supervetenskapligt det här då sista passet blir på sista dagen jag är här så jag kan ju inte gå hem och jämföra på Monarken då jag inte vet vad jag hade för maxeffekt. 
Men jag borde ändå kunna se om jag klarar mina 4x4 lättare på Monarken när jag kommer hem.



Inga kommentarer: