lördag 5 september 2020

Crossrace Flaten

Idag var det dags för lite crossrace borta vid Flaten. Det var Fredrikshof IF och Tyresö CK som bjöd in till en utmanade bana runt sandstranden vid Flatenbadet.

Banan började med en ganska brant backe sen blev det en lång utför som avslutades med några tighta kurvor.
Banan drog vidare ut mot stranden och det blev en del upp och ner mellan gräset och sandstranden. 

Banan avslutade med ett litet trähinder och sen fram och tillbaka på den mjuka sanden innan man svängde upp mot mål.
5 varv skulle köras på den utmanade banan.

Jag kom iväg bra i starten och lyckades hålla mig ganska bra framme i backen. 
Kom dock ikapp utför. På de kurviga partierna kunde jag hänga på men när vi kom till sanddynerna på slutet fick jag kämpa. 
Där märktes det att betablockerarna satte stop för jag hade inga krafter att köra genom den tunga sanden.
Tappade klungan men lyckades som tur var köra ikapp utför efter backen igen.

Lyckades mirakulöst hänga med resten av varvet men ut på tredje så försvann toppklungan i backen.
Hamnade med Björn, Otto, Stefan och Tony. Björn drog iväg i backen med Otto och försvann medan jag försökte hålla mig kvar på hjul på Stefan.
Lyckades hänga på Stefan men på 4 varvet så drog han iväg i backen och jag tappade en bit.
Som tur var kom jag ikapp igen efter nedförsbacken och kurvorna. Lyckades hänga på till slutet av varvet och nu var det bara ett varv kvar.
Jag orkar ju inte uppför så där försvann Stefan igen.
Men jag lyckades helt otroligt komma ikapp på de kurviga partierna i mitten av banan igen.

Nu viste jag att om jag ska kunna komma om och behålla den platsen sen så måste jag bara först in innan sanden kommer för där har jag inte någon chans att köra om då det är ren styrka som gäller där.

Så jag satsade allt på ett kort och hoppade ut för en liten avsats innan sandfållorna och kom förbi Stefan och sen var det bara att gasa så gott jag kunde och hoppas att jag inte skulle bli omkörd igen i den tungtrampade sanden.

Lyckades hålla platsen och kom in på en fin 5:e plats i det hårda motståndet, så grymt nöjd.
Verkar som downhillträningen har gjort nytta. Kändes som jag kände mig lite säkrare genom skarpa kurvorna på den här banan.
Det var det som gjorde att jag lyckades hänga med så bra för jag körde in många meter på alla kurvor men tappade mycket i backen och den tungtrampade sanden.
Skönt att få ett kvitto på att träningen gott bra trots hjärtproblem.

Ja det lär bli mer downhillträning för min del. Grymt roligt och bra för tekniken.
Det var bara riktigt vassa killar framför mig också så jag får vara sjukt nöjd med mitt resultat idag.







Inga kommentarer: