söndag 29 juli 2012

4:e plats på Engelbrektsturen

Idag var det Engelbrektsturen uppe i Norberg.
De hade satt till lite mer stigar i år vilket var tur för det var nästan bara grusväg förra året.
Dagen började med att vi fick lift ifrån Sundbyberg med TEAM Corratec till Norberg.

















Det var jag som fick köra hela vägen den här gången.
Tävlingen startade kl 11 och det gick riktigt snabbt i början. Jag lyckades hänga med i huvudklungan till den första riktiga backen.
Där tappa jag ganska mycket som vanligt men kom ikapp några utför sen.
Vi blev tillslut en ganska stor klunga med bl.a. Isak, Johan Axelsson, Morgan, Atle, Johan och Tommy Johansson och ett helt gäng till.
Vi höll ett ganska bra och jämt tempo men ibland så gasa Isak och någon till i backarna och jag fick slita för att hänga med.
Fick de en lucka så kunde jag som tur var köra ikapp utför.

När det var ett par mil kvar så ryckte Mård lite i en teknisk och brant backe och en bakom fick släpp och la sig över hela stigen så vi efter fick kliva av och gå.

Där försvann Mård och kom iväg ganska långt innan vi han börja jaga.
Vi körde på bra och kom ikapp några andra med bl.a. Mattias som haft lite strul med hojen.

När det var lite över en mil kvar kom en halvbrant backe och där ryckte de där framme.
Jag försökte såklart gå med då det inte var så långt kvar till mål.
Det gick tyvärr inte så bra. Hade precis druckit sportdryck och den var lite för stark.
Det vände upp och ner på min mage så jag fick dra ner på tempot.
Trodde jag skulle klara mig men fick tyvärr stanna och spy, inte bara en gång utan 2 gånger.

Tappa hela klungan och då jag låg på pallplats så var det lite surt.
Förlora ca 2-3 minuter men som tur var det inga H30 åkare som kom efter så jag ramla bara ner till en 4:e plats.

Fick sällskap av självaste downhill kungen Tommy Johanson sista halvmilen.
Både han och jag var lite sega men vi drog på en spurt på slutet där jag lyckades vinna så det var kul.
Tommy trodde vi bara skulle raka vägen in i mål när vi kom ditt så han drog på lite för tidigt.
Vi skulle ju runt hela kyrkan så jag klämde mig förbi i näst sista kurvan och fick i alla fall vinna en spurt.

Här har vi topp 3 i H30 klassen.




















Och såhär såg det ut i elitklassen.



















Resultat för H30 är här.


















Och för elitklassen.




















Får känna mig ganska nöjd trots att det inte blev någon pallplats. Tyckte gruppen jag låg i höll ett ganska bra tempo och det är svårt att komma iväg när det är så mycket grusväg. I backarna är det ingen ide för mig att göra något då jag är för svag så overall är jag nöjd.
- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite surt visst...
En bromspeng var du värd!
Starkt jobbat!
Men nästa gång du får se!
Mvh/oliver

Per Kumlin sa...

Tackar, ja det var så nära men det är sånt som händer.
Det är bara att ta nya tag.
Cykelvasan nästa, syns där.
Ha det bra
Med vänlig hälsning,
Per