söndag 30 oktober 2016

Vintertidscrossen

Idag var det dags för lite cyclocross igen. Nu var träningstävling vid Sköndal så jag tänkte jag skulle få till ett litet distanspass och cykla fram och tillbaka också nu när vädret var så fint.
Kom iväg ganska tidigt så då kunde jag lyxa till det med att köra runt Edsviken.






























Var grymt fint ute idag. Torrt och skapligt varmt och solen var framme hela tiden. Kan inte bli bättre.






























Väl framme i Sköndal så var det ett stort gäng som skulle ut och cykla. 6 varv skulle det bli på den relativt nya banan. Den har riktigt många 180 graders kurvor som kan vara lite trixiga att komma igenom bra. Ett sandhinder som var ganska hårdpackat idag och en kortare trappa som inte är så brant och sen 2 hopphinder efter en backe som de har höjt upp nu så det inte skall vara så lätt att hoppa över.
Tror bara det var Kangas som gjorde det på träningen en gång men jag tror inte att någon tog det under själva racet. Man hade inte så hög fart när man kom ditt och det var 2 efter varandra så den andra kunde bli svår att ta om man lyckades med den första.

Ganska teknisk bana och riktigt rolig att köra.






























Kom iväg ganska bra i starten. Kangas, Damian och Jonatan tog tätten. Jag hängde på skapligt i ett varv men sen trött krafterna. Försökte hålla farten men benen och huvudet ville inte riktigt. Blev till att försöka träna kurvtagning och hålla bra teknik genom varvet.

På sista varvet så vaknade benen till liv igen. Såg att Bo Dartell var påväg ikapp mig men när jag började gasa så tappad han. Fick nog till mitt snabbaste varv på slutet igen. Det verkar som att när jag är trött så har jag svårt att ta i i mitten av racet och det känns som jag trampar fyrkantigt och inte har något bra driv.
Men jag lyckas koncentrera mig ett varv på slutet och då känns det även som jag kör mer ekonomiskt och får det där finare jämnare rundtrampet istället för det där ryckiga fyrkantiga rundtrampet.

Det borde gå att få till skallen så den orkar hela racet tycker jag eller på något sett lura den att det är sista varvet hela tiden. För det känns inte riktigt som jag går på rött under sista varvet det är bara att rundtrampet blivit bättre och jag har driv genom hela varvet.

Men det mesta handlar nog mest om att jag måste få sova ut någon gång så jag kan bli lite mer taggad.

Efter racet så cykla jag hem och fick sällskap av Stefan. Blev en härlig tur på runt 4 timmar totalt. Det var ett tag sen jag lyckades få ihop 4 timmar på en dag.

Inga kommentarer: