torsdag 24 november 2016

S-Works Epic FSR DI2 lättad och klar

Var inne på Cykloteket igår och köpte de sista prylarna till min nya S-Works Epic FSR DI2 som kommer vara min tävlingscykel inför nästa år.
 

Testade de nya Shimano XTR DI2 växlarna och de var riktigt grymma. Det går att växla både fram och bak ifrån samma reglage.
Håller man dessutom in knappen så växlar den igenom hela registret i ett svep. Har dock inte cyklat med den än så det ska bli kul att testa hur det fungerar i skogen sen.
 
 

Blev lite lättning av skivor då jag bara kommer ha 160 mm fram och bak och sen handtag och styrstam då jag ville få till sittställningen lite bättre.
Original handtag på 104g
 

Nya på 21 g
 

Och sen gamla skivorna på 180mm fram och 160 mm bak på 282gram
 


Till nya 160 mm på både fram och bak på 155g
 

Sen behövde jag även ett kortare styre för att komma upp lite och där blev det ifrån original på 131g
 

Till den nya på 99g
 

Så totalt en lättning på hela 242g. Inte helt fel på en redan grymt lätt cykel.

Inga kommentarer: