lördag 4 maj 2019

Lidingöloppet MTB

Idag var det då dags för det första långloppet iform av Lidingöloppet MTB.
Dagen började bra. Vi käkade frukost hela familjen och drog iväg till Lidingö.

Jag hämtade nummerlapp och drog iväg och värmde upp. Körde iväg längs banan till Bosön där jag ville se hur den branta uppförsbacken såg ut vid båtklubben då den hade en massa lössand så det knappt gick att cykla upp föra veckan.

Det var som tur var hårdpackat så det var inga problem. Kände att mitt blodsocker började gå upp som det brukar innan race så jag cykla tillbaka och skulle ta lite insulin. 
Kom fram till bilen för att upptäcka att min jacka som jag hade insulinet i hade jag glömt hemma.

Shit mindre bra. Nu var det bara 45 minuter till start så jag skulle aldrig hinna hem och tillbaka.

Blodsockret var inte så farligt högt låg på 11 så jag tänkte att jag startar ändå. Hoppades på att det skulle gå ner när jag väll börja tävla.

Det fortsatte dock att stiga och låg på 12,7 vid start. Det var bara att gilla läget.

Starten gick och jag lyckades som tur var hänga med i startbacken då det inte gick så fort. 
Lyckades hänga med skapligt till backen vid Bosön men där tappa jag en hel del.

Kom dock med i en bra grupp som höll bra fart som jag orkade hänga med. Det gick ganska fort och vi kom ikapp en stor grupp med min klubbkompis Erik Vrang. Det gick fort där framme och jag lyckades precis hänga på i alla backarna. 
Började dock känna mig stum i benen och mitt blodsocker hade stigit till 17,0 trots att jag inte ätit något.

Strax innan varvning kom det en brant uppförsbacke och där orkade jag inte hänga på mer utan fick släppa den stora gruppen.
Hamna i ett ingemandsland då jag inte såg några bakom.

Kom till lagningen men tog inget då jag knappt drukigt något.

Försökte hålla så hög fart det gick men det var svårt med högt blodsocker och lite motivationsbrist när jag var ensam.

Blev ifattåkt av Erik Vrang som hade vurpat lite men jag orkade inte hänga på.

Sen kom Fredrik Lanhage ikapp ifrån TCM Cykel och gick upp och drog när det var lite över 2 mil kvar.
Han drog en bra bit sen körde jag på en del. 
Fick dock en liten lucka vid Bosön på den tekniska bitten men Fredrik kom tillbaka.

Vi var nog riktigt trötta båda 2 för det gick inte fort sen.
Med ett par km kvar till mål såg jag att en ganska stor klunga började närma sig. Med ca 1 km kvar så var de ikapp. 
Tänkte att jag tar ut det sista jag har och drog igång en långspurt igen.

Det är ju lite kurvigt på slutet så jag hoppades kunna få  en lite lucka där.
Sen kom målrakan och det var bara att ta i för kung och fosterland.
Fredrik hade fått tillbaka lite krafter också och kom om precis vid mållinjen.

Blev tillslut en 63 plats totalt. Får vara ganska nöjd ändå. Hade såklart varit roligare om jag orkat köra med den stora klungan till mål men jag hade inte ben till det. Fullständiga resultat finns här.

Hade bara fått i mig en liten flaska sportdryck under hela racet så det måste vara rekord för mig att äta så lite under ett långlopp.

Här har vi vinnarna i Juniårklassen.

I damelit såg prispallen ut såhär.

Och i herrelit var det dessa herrar som tog pallen.






Inga kommentarer: