söndag 19 maj 2019

Pearl Izumi MTB

Idag var det dags för Pearl Izumi MTB i Uppsala. Det är en rolig bana med en massa snabb singletrack och mycket kurvor och en hel del brytbackar.

Det hade utlovats missärväder men en massa regn så jag hade satt på mig armvärmare och ett lite tjockare underställ. Det var helt onödigt för det var ganska varmt och det kom bara lite duggregn ett kort tag.


Starten gick och jag kom iväg ganska bra. Lyckades till och med hänga på skapligt för att vara mig i den första branta backen som kom.

Hängde på en bra grupp om ca 6-7 man efter ca 1,5 mil så börja bakdäcket kränga och jag fick problem i kurvorna. Hade kört på något skit så jag fått pyspunka.

Rulla ner till en grusväg och tryckte i en patron och då tätade det och jag hörde inget pysljud. Blev omkörd av en stor klunga när jag höll på så jag försökte jaga ikapp.

Kom ikapp efter ett litet tag så nu gick jag på rulle och försökte återhämta mig.

Vi kom till Sunnerstabacken och jag försökte ladda på i början för att få med mig så mycket fart så möjligt för att lyckas komma uppför den branta delen. Den blev väldigt svårkörd på slutet då det var en massa sand och småsten man sjönk ner i.

Lyckades tyvärr inte ta mig upp utan fick gå den sista bitten.

Blev en liten lucka till övriga så nu fick jag jaga på igen. Kom ikapp tillslut och nu var det återigen dags att få lite återhämtning.

Vi kom ikapp några till och nu var vi en ganska stor och bra grupp som körde på i ett bra tempo.

Ut på andra varvet så började Emil Kumlin och Mattias Norling och även Andreas Lind köra på ordentligt. Jag lyckades hänga på och det blev ett högt och fint tempo. När vi återigen kom till Sunnersta backen så hoppades jag på att ta mig upp men precis när jag såg ett spår som såg bra ut så kom en bakifrån och tog det.

Tappade fästet och fick gå upp. De gasade på som bara den framför mig och jag trodde jag skulle tappa klungan. 
Dock så gick de för mycket på rött och tappade fart efter toppen så jag lyckades ansluta igen.

Nu var det inte långt kvar till mål och det börjades köra på igen.

Jag kom iväg med Fredrik Bertsson tror jag det var och han gjorde mycket av dragjobbet. Jag gick upp och försökte hjälpa till lite på slutet men med någon km kvar så blev vi ikappkörda av en ganska stor grupp.

Jag la mig där back och försökte villa upp mig till målbacken och det gick bra.
När vi kom in i målbacken drog jag på en spurt och körde ifrån gruppen och kom även ikapp och om 2 till på slutet.

Kändes riktigt skönt. Kom in på en 46:e plats på tiden 2:01:05. Missade SUB 2 timmar men jag får vara riktigt nöjd ändå. Fullständiga resultat finns här.

De som tog pallplatsen i tävlingsklassen var Emil Lindgren, Emil Hasund Eid, Michael Olsson, Martin Eriksson och Joel Burman.


I damernas race så var det Jennie Stenerhag som drog det längsta strået och tog spurten mot Hanna Bergman och på en fin tredjeplats kom alltid snabba Emmy Thelberg.



Inga kommentarer: