lördag 8 juni 2019

Kringelloppet

Idag var det dags för andra deltävlingen i Stockholm 3 dagars iform av Kringelloppet.
Det var en helt ny bana för mig och vad jag hade hört så var den ganska kuperad vilket inte brukar gynna mig.
Banan var 3 km lång och gick på Scanias demo track och var bred och fin med en del svepande kurvor och 3 backar.
2 av dom var lite längre och brantare så jag skulle vara glad om jag bara lyckades hänga med.

Fick värma upp på bilvägen utanför då det var starter om vartanat hela tiden.
Riktigt fint i sommarvärmen.


Vi han med ett testvarv precis innan start så det var skönt att i alla fall ha fått köra banan en gång innan man skulle tävla så jag fick se hur kurvorna var och hur branta backarna var.



Starten gick och det gick i ett ganska behagligt tempo uppför första backen. 
Jag försökte lägga mig långt fram så att jag skulle kunna falla igenom klungan i backarna och sen förhoppningsvis va kvar på toppen så jag kunde hänga med hela rejset.

Det var några småutbrytningar med framförallt Richard Lööw som stack iväg på några längre försök. Jag lyckades brygga några och höll mig fortfarande långt fram hela tiden.
Jag hade tur att det var motvind nedför för få hade jag chansen att ligga på rulle och vila upp mig till nästa backe.

Jag blev förvånad att det inte blev någon mer utbrytning och att jag lyckades hålla mig kvar hela tiden.
På näst sista varvet skruvades dock tempot upp och jag fick svårt att hänga med i den första långa backen och det gick riktigt fort ett tag där.
Som tur var kom jag ikapp utför där det var motvind och till målbacken hade jag hunnit vila upp mig och kunde hänga på upp igen. 
Nu var det bara ett varv kvar och jag försökte ta mig fram i klungan för att kunna vara långt fram till målbacken.

Lyckades inte riktigt och in i målbacken var jag för trött för att kunna göra något. Jag fick fritt spår efter kurvorna till målrakan men tyvärr hade jag inte tillräkligt med krafter kvar att köra om.
Blev tillslut en 17:e plats. Inte mycket att hurra för.

Får dock vara grymt nöjd att jag ändå lyckades hänga med på den kuperade banan och att jag var med långt fram hela tiden.
Fullständiga resultat finns här.

För mina teamkamrater i Rocket Racing Sweden gick det riktigt bra och Nicklas Porseteg tog en fin 2:a plats i min klass.


Efter racet så var det full fart till brölopp för Madde och Stefan. Riktigt fint vid Statshuset.
Fint och få vara med och dela Stefan och Maddes fina dag.


Vi blev sen bjudna till Chinateatern för mottagningen.
Riktigt trevligt i goda vänners sällskap.
Blev massa desserter och dricka till så man stod härliga till.


Det avslutades med middag vid Kungsträdgården så nu är man mätt och belåten igen. Blev nog lite för mycket mat som vanligt.


Inga kommentarer: