söndag 9 juni 2019

Falkenloppet

Så var det dags för Falkenloppet den 3:e och sista tävlingen i Stockholm 3 dagars.

Falkenloppet är också en av mina favorittävlingar på landsväg då jag oftast brukar köra ganska bra på den.

Vet inte om jag tagit för lite insulin till frukosten men mitt blodsocker sköt i höjden igen innan start.
Den som varit relativt bra de sista dagarna här. Det var bara att ta lite insulin och hoppas på att det inte skulle sjunka för mycket.

Idag var det ganska blåsigt och det var direkt motvind på den långa målrakan. Det skulle göra det svårt för en riktig utbrytning då det är öppet på målrakan och ganska skyddat med träd runt resten av vägen.
7 varv skulle köras på den 10 km långa banan.


Starten gick vid 10:30 och redan ganska tidigt kom det lite småstötar. Då banan är ganska lättåkt så var det inget som höll.
Det var mest våran Erik Lindered ifrån Rocket Racing Sweden och Richard Lööw ifrån Cellexir som satte färg på loppet och stötte om vartanat för att trötta ut resten.

Jag gjorde inte så många bryggningar idag då mitt blodsocker fortfarande låg högt första 4-5 varven. Försökte dock hålla mig långt fram så jag inte skulle missa något.
(Foto Mats Pihlström)


Alla utbrytningar bliv inhämtade på målrakan då det var sådan motvind där så det var svårt att göra något om man var få. Men på näst sista varvet gick Fredrik Wikström ifrån Cellexir och jag tror det var Ludvig ifrån Ryska Posten iväg på en utbrytning och de fick en ganska skaplig lucka.

Den blev heller inte inkörd på målrakan ut till sista varvet. Så nu gällde det att göra något. Som tur var ökades farten lite och vi började knappa in.

Sen kom vi till målrakan. Den är typ 2 km lång med bara hård motvind. Jag var lite väll långt bak för att det skulle kännas bekvämt. Jag gick ut lite på vänstersidan och började köra om och såg att vi även i stort sett kommit ikapp Fredrik och Ludvig.

Jag kom dock fram snabbare än jag trodde jag skulle göra och nu var det nästan 1 km kvar till mål. Hade bra fart men samtidigt viste jag att jag aldrig skulle orka en sån långspurt själv i motvinden så jag vek åt sidan.

Försökte hitta ett bra hjul att tag och villa upp mig till de sista 100 meterna.
Sen var det bara att stämpla och gasa på så gott det gick.
Det var nog tur att jag inte drog en långspurt för jag lyckades inte ta mig fram helt nu när jag låg i klungan heller. Hade nog trillat längre bak annars.


Vet inte om jag lyckades hålla en top 10 placering tillslut eller vad jag kom men resultat ifrån Falkenloppet kommer upp här sen.
Grymt kört av alla Rocket Racing Sweden åkare som hållit sig långt fram hela tiden och satt färg på tävlingen.

Inga kommentarer: