lördag 1 juni 2019

Lugnet XCO

Idag skulle det köras Lugnet XCO  Banan är riktigt rolig men brutalt hård med en massa backar och mycket tekniska partier.
Vi hade fått regn till våran start också så den skulle bli ytterligare lite hårdare.

Mitt blodsocker hade gott upp som vanligt ca 1,5 timme innan start till 14. Så efter förra helgens fadäs där den drog iväg över 25 så tog jag en vanlig dos insulin och tog 4 ie.

En kvart innan start så låg den på 6,4 så jag tänkte att det här blir perfekt. Äntligen ska jag få starta med normalt blodsocker.

Men sen sjönk den helt plötsligt och gick ner till 4,9 med en pil neråt precis innan start.
Fick panik och bad Eva om lite sött och fick ett par dextrosol och sportdryck.

Starten gick och jag hängde med ganska bra första halvan av banan och vi skulle köra 4 varv.
(Eva Andersson var fotograf idag)


Fastnade i en av de tekniska branta backarna där jag skulle stegra över ett hinder men backhjulet fastna och framhjulet gick ner i backen och styret vred sig så mitt ben fastna mellan ramen och styret och jag kom inte loss.

Försökte jaga vidare men det hade blivit en ganska stor lucka framåt nu.
Försökte dricka så mycket sportdryck jag kunde men det gick bara långsammare och långsammare.

Backarna var så branta så jag kom precis upp på lättaste växeln på de värsta. Det var inga problem på träningen igår men nu var jag helt slut.


Det var riktigt roliga nedförslöppor med doserade kurvor och små hopp och stenkistor. Kändes att det gick och dra på ganska mycket trots regnet. Var skapligt bra fäste överallt.


Jag tappa bara mer och mer på slutet trots att jag dragit i mig en hel stor flaska sportdryck.
Blodsockermätaren hade dock inte varnat för lågt blodsocker av någon konstig anledning så jag började tro att jag bara var riktigt seg.


Gled in på en blygsam 18:e plats efter att ha förlorat en spurt mot Keith. Han drog om mig på krönet innan sista utför och jag trodde jag skulle orka ikapp sen men det gick inte.
Resultat ifrån Lugnet XCO finns här.

När jag kom imål kolla jag blodsockret och såg varför det gått så segt. 
Mitt blodsocker hade av någon konstig anledning störtdyckt. Vet inte om jag inte är lika nervös inför XCO tävlingar som XCM eller vad det är som gjorde att mitt blodsocker gick ner i stället för upp som det brukar.



Mitt snabbaste varv idag var långsammare än mitt inte allt för snabba träningsvarv igår då jag rulla runt och kollade spår.

Nu blir det ladd inför Långa Lugnet  Hoppas kunna få blodsockret att hamna bra nu efter ett högt och ett lågt rejs.

Oskar var med och tävla idag också. Kul att han tycker det är kul och rejsa.


Småttingarna fick köra 2 varv på en inte allt för svår bana.

Snart kör han ifrån mig om han fortsätter i den här takten. Kul och se att det verkar vara tillväxt bland ungdomarna också. Det är riktigt många som kör nu.




Inga kommentarer: