söndag 2 juni 2019

Långa Lugnet kört. Äntligen fick jag till blodsockret

Då var det dags för den 3:e deltävlingen i Långloppscupen iform av Långs Lugnet. En bana med en massa roliga tekniska partier och en massa långa och branta backar.
Vi skulle starta vid 10:30 och den här dagen bjöds det på sol och varmt väder, riktigt skönt.

Blodsockret var bra för en gång skull innan start och låg på 7.0 och det var ingen pill upp eller ner så det bådade gott.

Starten gick och jag tappade som vanligt i den långa och branta startbacken. 



Jag lyckades komma ifatt en stark grupp utför och försökte hålla deras tempo i uppförsbackarna och på grusvägarna. 
Det gick som tur var väldigt långsamt i skogen så där kunde jag återhämta mig. På slutet av första loopen gjorde jag ett ryck då vi började komma ikapp en ganska stor grupp framför och jag ville inte fastna i skogen på väg ner mot varvningen.

Fick en lucka och lyckades gnatta mig ikapp gruppen framför.

Det var ett starkt gäng med som drog på ordentligt uppför och jag tappade igen. 
Blev en hel del jojoåkning då jag hela tiden lyckades komma ikapp lite på de tekniska partierna.

Dock lyckades jag bara komma ikapp till nästa backe där de körde ifrån mig igen. 
Det var i stort sett omöjligt att ta sig om på de tekniska partierna då de var väldigt smala så det var bara att försöka återhämta sig så gott det gick.

Ut på tredje och sista loopen så började jag känna mig lite krispig efter allt jagande då jag legat själv hela tiden.

Det började splitras upp där framme då det var fler som började bli trötta.

Kom ikapp några på slutet och med 3 km kvar så kom den roliga nedförsbacken ner mot mål. Kom om en i serpentinerna och hade 2 till där framme som jag började komma ikapp.

Lyckades inte komma ikapp men jag fick en rolig resa ner.

Blev tillslut en 14:e plats i H40 det får jag vara riktigt nöjd med på den här backiga banan som inte riktigt passar mig.

Och för en gångs skull så var mitt blodsocker helt perfekt.
Fick aldrig den där höjningen innan start och jag fick i mig tillräkligt med energi för att hålla blodsockret stabilt. Hoppas det kan fortsätta såhär.

Nu fick jag i mig 2,5 stora flaskor sportdryck och 3 gels. Lite skillnad mot förra veckan där jag bara fick i mig en flaska sportdryck.

Vet dock inte riktigt varför jag inte fick den där höjningen som jag brukar få innan start. Gjorde inget annorlunda mot förut.
Verkade bara som jag inte var nervös av någon anledning.

Kanske för att vi sov över hos våra kära vänner Jocke och Jessica och hade fullt upp med ungarna under helgen och bara snacka skit och tagit det lugnt utan att tänka på cykel.
Får tacka för ett fint boende under helgen där.



Inga kommentarer: