lördag 19 oktober 2019

CX Täby Park dag 1 UCI Cat 2

Idag var det första tävlingen i Stockholm Cyclocross Weekend.
Veckans regnande hade verkligen gjort om banan till en riktig lerfest.
Jag han bara köra ett halvt varv som uppvärmning innan banan stängdes för träning och då han cykeln bli såhär skitig.

Jag startade 10:40 och vi skulle köra 40 minuter på den utmanade banan.
Vi var 27 pers som kom till start i min klass men vi hade pojkar 15-16 precis framför och herrar 50 precis bakom.


Jag kom iväg hyfsat i starten idag men de där springbackarna klara jag inte av. Jag är fruktansvärd dålig på att springa. Så fort jag var tvungen att hoppa av cykeln så förlora jag 20 meter. 
Jag har skaplig teknik för att hoppa av och på cykeln där brukar jag vara jämnbördig eller till och med bättre än mina närmsta konkurrenter. 
Så det fungerar när jag bara snabbt ska hoppa över något hinder.
Men att springa i lerig uppförsbacke där är jag totalt sämst.
Foton tagna av Mats Pihlström


Så länge jag kunde cykla så gick det bra och jag lyckades cykla uppför första och sista backen där många andra sprang så det kändes bra i alla fall.


Det är ju lika för alla. Det var nog ingen som hade det lätt i leran idag.
Jag måste dock öva på att springa om jag ska orka med på sådana här banor lite bättre.
Tycker det är grymt kul med lera annars när man kan sladda runt och leka.
Bra teknikträning och lära sig hantera cykeln när det är halt.

Jag fick en liten spurtduell på sista varvet med Johan Östling. Han kom ikapp och om mig på slutet men jag fick bra flytt i sista backen och lyckades köra om igen och höll in till mål.
Tycker alltid det är kul och spurta även om jag inte vinner spurten eller om det inte är en fight om någon bra placering. 
Det blir lite som en tävling i tävlingen och piggar upp.
Kom in på en 14:e plats tillslut.
Fullständiga resultat ifrån Stockholm Cyclocross Weekend finns här.

Mitt blodsocker ville sig inte riktigt idag heller. Jag var lite låg på morgonen så jag tog insulin när jag börjat ätit. Dock tog jag lika mycket som vanligt då jag brukar bli lite hög innan race och jag åt inte mer än vanligt utan tog min tallrik fil med müsli som jag alltid brukar göra.
Men blodsockret bara skena iväg och jag tog 2x4 ie extra vilket är lika mycket som jag tar till en stor middag i vanliga fall 2h och 40 minuter innan start.
Men blodsockret började sjunka lagom tills att jag kom i mål. Riktigt konstigt. Det som fungerat ganska bra de sista racen här.




Sen var det dags för juniorerna att köra. Ett starkt startfält där med en hel del utländska åkare. Kort efter startade H30 också





Nästa start var dameliten där Suzanne Verhoeven var den som drog iväg och körde till sig en stark seger.

Närmast var den alltid starke Åsa Erlandsson som jagade och tog en fin andraplats.

Sist ut var herreliten med den Belgiska XCM mästaren  Wietse Bosman som storfavorit i startfältet.


Han tog tidigt kommandot och körde ganska ohotat om förstaplatsen till mål.


Närmsta svensk att jaga var regerande CX mästaren David Eriksson som knep en fin 3:e plats.


Det hade torkat upp en hel del när eliten körde så nu började det gå att cykla i backarna och det var inte lika skitigt längre. Men det var fortfarande riktigt tungtrampat.

Nya tag i morgon på samma plats och samma tid igen.

Inga kommentarer: