söndag 6 september 2020

Landsvägsrace Markim

Idag var det dags att köra lite landsväg igen. Det skulle vara ett träningsrace vid Markim där den bästa klubben i Stockholm skulle utses. 
3 varv skulle köras på den 31 km långa kuperade banan.
Cyklade ditt som uppvärmning var ca 30 km ditt så då fick jag upp värmen och cirkulationen bra.
Var ett ganska stort gäng som kommit ditt och vi var totalt 6 stycken ifrån Rocket Racing Sweden så det var riktigt kul.

Hade glömt bort att banan var så lång, fick för mig att den bara var 2 mil så jag hade bara en flaska med SIS sportdryck och 3 SIS gels och ett packet dextrosol.
Hade som tur var en nödgodispåse med mig men de går ju inte att käka under race då det tar en timme att tugga.

Starten gick och det gick ganska ryckigt i början med många små attacker och jag fick verkligen kämpa för att överhuvud taget hänga på rulle. 
Tänkte att fortsätter det såhär så kommer jag bli avhängd ganska snart.
Försökte hålla mig ganska långt fram så jag kunde se attackerna och falla bakåt utan att förhoppningsvis tappa klungan när det går riktigt snabbt.

Kunde inte hjälpa till så mycket med dragjobbet utan jag försökte bara hålla mig kvar.

På andra varvet så gick det iväg en liten större grupp åkare. Jag fastnade bakom några och lyckades inte brygga ikapp då de kommit iväg för långt när jag kom loss.
Tänkte att jag får spara krafterna för att ta mig runt hela racet utan att tappa.

Det kördes lite avvaktande då ingen ville gå upp och dra ordentligt. Team Ormsalva körde på ett bra tag.
Hela andra varvet så var utbrytargruppen långt framme och de syntes inte ens till.

På tredje varvet började det gå lite snabbare och i mitten av varvet började vi se utbrytargruppen igen.

Vi hade 2 åkare där framme som körde bra så vi hoppades på att de skulle kunna göra något.

Sista kilometrarna så var vi i stort sett ikapp och det började småryckas lite gran.

Jag lyckades komma iväg ganska bra och fick till en skaplig spurt för att vara mig nu med betablockerare.
Sjukt nöjd att jag orkade hänga med hela vägen in till mål och dessutom spurta.
Rocket Racing Team tog en fin 2:a plats genom Michael Bergman och resten av teamet körde riktigt snyggt och starkt. 
Erik Lindered hade varit uppe i tätklungan och gjort ett hästjobb med dragarbetet.
Riktigt kul att få köra idag.


Efter racet blev det nervarvning hem. Vi tog en liten fika på restaurang Spiltan. Satt fint med en liten paj.


Blev ett riktigt långt pass för mig på 16 mil och 4:41 i rulltid. Blev ganska många höjdmeter på 1738 m också.



Inga kommentarer: