måndag 1 augusti 2011

Engelbrektsturen 78km grusväg senare blev en 9:onde plats för mig

Ja då har man kört premiären av Engelbrektsturen som gick i Norberg och som ingick i Langloppscupen.
Jag var jetlagad och fin från Torontoresan igår men jag tror inte det gjorde så jättemycket.

Det var strålande väder med sol och torrt underlag vilket borgade för en snabb tur.
Banan var väll tyvärr inte riktigt i min smak.
En hel del backar i början när alla andra är pigga och jag inte har kommit igång.
Sen var det till 99% grusväg så det fanns inga ställen där jag kunde köra ifrån.
De små stigar som fanns var väldigt lätta och korta så det gick inte att skapa några tider där.
Jag tappade såklart mycket första halvan som hade mest backar.

På andra halvan kom jag igång men då jag bara fick ett par 100 meters försprång på det lilla tekniska parti som fanns i mitten gjorde bara att jag fick liga själv i 1,5 mil och mata på grusväg medans de andra kom ikapp lite lätt i klungan bakom.
Sen gick det inte fort för ingen orka dra ordentligt. Vi var runt 4 pers som drog medans de andra bara rulla på.

Det gick så långsamt så att en tjockis som jag till och med drog ifrån uppför.
Jag fick en lucka men Nicolas Kouzac, Christer Lindström och Anders Gardve som hängde med.
Vi körde väll runt sista milen själva och kom ikapp några till de sista 5 km.
Där ökade tempot lite och Christer gjorde en långspurt som jag hämta in och tog spurten mot.

Det var i alla fall ett bra avslut att få ta spurten på slutet.

Det blev en 9:onde plats igen för mig i H30 klassen.

Jag måste verkligen bli snabbare i början för på varenda långlopp i år har jag börjat avancera efter halva tävlingen.
Då har jag varit stark och fått dra medans de andra ligger på hjul men jag har inte varit tillräckligt stark för att gå iväg då det varit så lättåkt och mycket grusväg.

Lite mer skog skulle inte skada på långloppen tycker jag i alla fall.
De flesta långlopp i år har det gått att köra cross på och det är ju inte riktigt mountainbike tycker jag i alla fall.

Inga kommentarer: